«لیندسی گراهام»، نماینده مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) بار دیگر با لحنی تند از عربستان سعودی و «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور انتقاد کرد. 

گراهام در یک کنفرانس خبری گفت: «روابط فعلی با عربستان سعودی برای آمریکا کارآمد نیست. آنها متحد راهبردی ما بوده‌اند و می‌توانند در آینده هم باشند، اما در حال حاضر، این رابطه بیشتر هزینه است تا سرمایه.»

این سناتور آمریکایی گفت که در گذشته گاهاً همراه با سناتور جان مک‌کین به تنهایی از روابط راهبردی آمریکا با عربستان سعودی دفاع کرده‌اند. او در ادامه گفت: «اما برای من، آن روزها تمام شده‌اند.»

گراهام که اخیراً در یک جلسه غیرعلنی با «جینا هاسپل»، رئیس سیا درباره ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول حضور داشته در روزهای گذشته به شدت از بن سلمان بابت صدور دستور این قتل انتقاد کرده است. 

او در کنفرانس خبری تازه‌اش هم به شدت از اقدامات مختلف ولیعهد رژیم سعودی انتقاد کرد. گراهام گفت: «درباره اتفاقاتی که در عربستان سعودی می‌افتند- اعم از قتل خاشقچی که محمد بن سلمان در آن مشارکت داشته، مثله کردن یمن، حبس نخست‌وزیر لبنان در عجیب‌ترین اقدامی که ظرف ۲۰ سال گذشته دیده‌ام و محاصره قطر بدون اطلاع قبلی به ما- باید گفت که دیگر بس است.»

 وی گفت: «بنابراین خطاب به دوستانمان در عربستان بگویم شما هیچ‌گاه رابطه قبلی با سنای آمریکا را نخواهید داشت مگر آنگه اوضاع تغییر کند و به عهده خودتان است که درک کنید آن تغییر چه باید باشد.»

گراهام در ادامه سخنانش به طور ضمنی خواستار آن شد که محمد بن سلمان از قدرت کنار گذاشته شود. او گفت: «از نظر من، ساختار فعلی کارآمد نیست و بین [وضعیت] این کشور و برخی افراد هم ارتباط وجود دارد؛ این فرد-یعنی محمد بن سلمان- آنقدر سمی، آنقدر آلوده و آنقدر معیوب است که هیچ‌وقت نمی‌توانم بپذیرم خودم در آینده با عربستان سعودی تجارت کنم، مگرآنکه تغییراتی در آنجا اتفاق بیفتد.»

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. 

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.  

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.