«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه به سخنان «مایک پامپئو» در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ واکنش نشان داد. 

ظریف در توئیترش نوشت: 

 پامپئو، در جدیدترین سوءاستفاده مضحک از شورای امنیت سازمان ملل متحد؛ 

- درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رجزخوانی کرده و برنامه‌هایش برای نقض بیشتر [این قطعنامه را] مشخص کرد؛

- تأیید کرد که آمریکا و متحدانش درباره موشک‌ها[ی ایران] به قطعنامه ملغی‌شده ۱۹۲۹تکیه دارند؛

- آمریکای منزوی‌شده را به اولین عضو دائم شورای امنیت تبدیل کرد که کشورهای دیگر را بابت پایبندی به قطعنامه‌ها تنبیه می‌کند.

مایک پامپئو در جلسه شورای امنیت برای بررسی ششمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا که چهارشنبه شب برگزار شد گفت آمریکا خواستار بازگرداندن محدودیت‌های موشکی مشخص‌شده در قطعنامه ۱۹۲۹ علیه ایران است. 

قطعنامه ۲۲۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۴ با تصویب ۱۵ عضو شورای امنیت، از جمله آمریکا برای تأیید توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به تصویب رسید.

این قطعنامه تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ که ممنوعیت‌های الزام‌آور برای برنامه موشکی ایران در نظر گرفته بود را لغو کرد.

مقام‌های آمریکایی در هفته‌های گذشته مدعی شده‌اند آزمایش‌های موشکی ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند. این در حالی است که این قطعنامه با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

در حالی که در قطعنامه پیشین یعنی ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه ۲۲۳۱ این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شده است که «شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد» که فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

نکته دوم در مورد قطعنامه اینکه در بخش مربوط به برنامه موشکی، از ایران خواسته شده از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.