علی مؤیدی پس از جلسه بررسی وضعیت قاچاق سوخت در کشور که با حضور همه اعضای این ستاد در وزارت کشور به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: درجلسه امروز در خصوص مبارزه با قاچاق سوخت تصمیمات خوبی اخذ شد از جمله این که قرار شد کلیه ناوگان حمل و نقل سوخت به طرح پیمایش بپیوندند و دستگاه های متولی این مصوبه را با جدیت پیگیری کنند.

وی یکی دیگر از مبادی قاچاق سوخت در کشور را ورود و خروج خودروهای ترانزیتی به کشور عنوان و اظهار کرد: بخشی از قاچاق سوخت به تردد این خودروها به کشور انجام می شود و قرار شد وزارت نفت تجهیزات لازم را برای مقابله با این روند فراهم کند و در حال حاضر ۱۵ کشور با ما روابط ناوگانی دارند.

مؤیدی تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات جلسه امروز این بود که مقرر شد وزارت نفت و استانداری ها روند سوخت تبادلی مرز نشینان با آن سوی مرزها را که قبلا در چند استان اجرا می شد را به تمام مرزها تسری دهند تا توسعه مناطق مرزی رقم زده شود. اجرای این مصوبه با اعمال نظر استاندار هر استان اجرا خواهد شد ضمن اینکه بخش مهمی از قاچاق سوخت به خارج از کشور در خصوص مشتقات نفتی است که در این مصوبه، بحث تبادل سوخت با همسایگان در خصوص مشتقات نفتی تصمیم گیری شد.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی درباره کاهش حجم قاچاق سوخت در ماه های اخیر اظهار داشت: با همکاری وزارت نفت و نیروی انتظامی و استانداری ها، شیب قاچاق سوخت در دو سه ماه گذشته فروکش کرده است به گونه ای که قبلا ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر سوخت در روز قاچاق می شد که با اجرای تمهیدات اندیشیده شده و همچنین آغاز فروش سوخت در مرزها به صورت تبادلی، این رقم دو تا سه میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

مؤیدی همچنین با بیان اینکه در یکی از استان ها ۲۰۰ هزار کارت سوخت را امحاء کرده ایم، در خصوص قاچاق کالا گفت: سیاست های ارزی سبب شد که قاچاق کالا کاهش یافته ولی در مقابل قاچاق معکوس از مرزها به داخل کشور را شاهد باشیم. با این حال دستگاه های متولی در مرزها، جدال خوبی با این موضوع داشتند اما همچنان شاهد خروج دام، سوخت و کالاهای اساسی در مرزها هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.