«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل که به زودی از این سمت کنار خواهد رفت، در مصاحبه‌های اخیر خود اسرار جدیدی از نحوه امتیاز گرفتن واشنگتن در مذاکرات با دیگر کشورها فاش کرده است.

«نیکی هیلی» در مصاحبه با برنامه «تودی‌شو» در شبکه «ان بی سی» تأکید کرد که به ویژه در مذاکرات برای همراه کردن جامعه بین‌المللی علیه کره شمالی و تصویب شدیدترین دور تحریم‌ها علیه این کشور، تلاش کرده تا ترامپ را فردی غیرقابل پیش‌بینی نشان دهد.

مجری برنامه «تودی‌شو» از او پرسید: «آیا این صحت دارد که شما از کلام غیرقابل پیش‌بینی رئیس‌جمهور ترامپ به منظور پیشبرد اهداف خود در سازمان ملل استفاده کرده‌اید؟»، که هیلی نیز پاسخ داد: «اگر نیاز بود که تلفن را بردارم و بگویم، این آن چیزی است که قصد انجام آن را دارم، آیا شما با آن موافقید؟ ما در این زمینه اشتراک داریم. او (ترامپ) باید بر شدت و تندی لحن و کلامش بیفزاید».

هیلی ادامه داد: « آنوقت من به سراغ سفرا می‌رفتم تا بگویم، همانطور که می‌دانید، او (ترامپ) نسبتا عصبانی و ناراحت است. و من نمی‌توانم به شما قول بدهم که وی چه اقدامی ممکن است انجام دهد یا ندهد. اما می‌توانم بگویم اگر ما این تحریم‌ها را وضع کنیم، این مسئله می‌تواند تا حدی مانع از جلوتر رفتن او(ترامپ) در این زمینه شود... تمام تلاش من این بود که بتوانم این کار را انجام دهم ( و آنها را با تحریم‌های پیشنهادی آمریکا همراه کنم). من قرار بود که راستگو باشم و با این امر که وی را غیرقابل پیش‌بینی نشان دهم و در عین حال تمام برگ برنده‌های خود را نیز رو نکنیم.»

نماینده مستفعی آمریکا در سازمان ملل پیش از این نیز در گفت‌وگو با نشریه «آتلانتیک» گفته بود یکی از سیاست‌هایی که دولت دونالد ترامپ برای پیشبرد اهداف خود در مذاکرات با دیگر کشورها به کار می‌گیرد، این است که ترامپ را غیرقابل پیش‌بینی و به نوعی «دیوانه» جلوه دهد تا در نهایت اهداف و منافع واشنگتن را محقق سازد.

هیلی در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: «برای اینکه بتوانیم شدیدترین دور تحریم‌ها علیه کره شمالی را اعمال کنیم، باید تمام جهان را با این موضوع همراه می‌کردیم و در نهایت کره شمالی را نیز پای میز مذاکره می‌آوردیم. برای انجام این کار، این اقدام بسیار مهم بود».

نماینده آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: «اینکه ما توانستیم آنها (پیونگ‌یانگ) را پای میز مذاکره بیاوریم و کاری کنیم که آزمایشات موشکی آنها سرعت کمتری پیدا کند حتی اگر به طور کامل هم متوقف نشده باشد، اهمیت بسیاری داشت... هرگز این موضوع را که اوضاع در آن زمان، چقدر خطرناک می‌توانست باشد، دست کم نگیرید».

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش دولت آمریکا به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت: «ما باید با سعودی‌ها یک صحبت بسیار جدی داشته باشیم و به آنها بگوییم که از این مسئله چشم‌پوشی نخواهیم کرد و شما نباید این اقدام را مجددا تکرار کنید.»

نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: «علاوه بر این، دولت آمریکا باید درباره این موضوع که بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد نیز با سعودی‌ها گفت‌وگو کند. آنچه من می‌توانم به شما بگویم و اهمیت هم دارد این است که سعودی‌ها در مقابله با ایران شریک ما بوده‌اند و این بسیار مهم است».

هیلی همچنین در خلال این مصاحبه تأکید کرد که معتقد است «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مسئول اصلی قتل خاشقچی است و گفت:‌«این دولت سعودی بود و بن سلمان نیز رئیس دولت سعودی است... بنابراین، آنها تمام مسئولیت را برعهده دارند و نمی‌توانند قسر در بروند».

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شایعاتی که علیه «جارد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر روابط نزدیک وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی حتی پس از مطرح شدن پرونده خاشقچی، بوجود آمده، گفت: «در رابطه با جرد کوشنر، همیشه شایعات گوناگونی مطرح می‌شود اما در خصوص روابط ما با دیگر کشورها باید گفت که ما روابط خوبی با اکثر کشورها داریم و تلاش می‌کنیم تا روز به روز نیز این روابط را بهتر کنیم اما زمانی که چنین اتفاقاتی می‌افتد ما باید عقب بکشیم و پایبند به اصولمان باشیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.