هیات حاکمه عربستان به ویژه بن سلمان که در قضیه قتل خاشقچی در مخمصه بزرگی افتاده اند، با پرونده جدید اما نسبتا قدیمی به نام پرونده قتل یاسر عرفات مواجه شده اند، . هرچند گفته شده که وی توسط سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی ترور شده، اما اعلام خبر موافقت آل سعود با این ترور، بازتاب های زیادی در منطقه و حتی جهان داشته است.

در ادامه پی گیری مقامات ترکیه برای روشن شدن پرونده قتل خاشقچی و روشن شدن ابعاد جدید این پرونده و اثبات دست داشتن مقامات عربستان در این جنایت، ولیعهد سعودی پس از دست به دامن شدن به آمریکایی ها و ناموفق بودن تلاش آنها، به سراغ صهیونیست ها رفت تا شاید با کمک آنها بتواند از مخمصه قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی خلاصی یابد هرچند دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هنوز به دنبال لاپوشانی این جنایت می باشد، اما پی گیری ها با روشن شدن بسیاری از زوایای قتل خاشقچی توسط آل سعود موجب افشا شدن برخی دیگر از پرونده های قتل های این خاندان شده است.

آل سعود هنوز از پرونده خاشقچی خلاص نشده که پرونده ترور عرفات که چند سال پیش توسط سرویس امنیتی اسراییل و با موافقت مقامات سعودی اتفاق افتاده، افشا شد.

ابوشریف مشاور یاسر عرفات رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده که ترور عرفات با موافقت سعودی و پس از دیداری میان &#۳۹;آرییل شارون&#۳۹; نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و جرج بوش پسر (که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ رئیس‌جمهور آمریکا بود) صورت گرفت.

مشاور عرفات در گفت وگو با خبرگزاری شهاب گفت: رژیم سعودی موافقت خود را با ترور عرفات (توسط موساد) اعلام کرده بود و به بوش پسر گفته بود که رییس پیشین تشکیلات خودگردان به مانعی در برابر صلح تبدیل شده است!.

وی افزود: شارون به دیدار بوش (پسر) در کاخ سفید رفت و به او گفت که دیگر نمی‌تواند به قول سابقش یعنی عدم صدمه زدن به عرفات متعهد باشد، زیرا او با حماس همکاری می‌کند و عملیات‌های این جنبش با موافقت او انجام می‌شود؛ بوش سکوت کرد و سرش را به نشانه موافقت (برای ترور عرفات) تکان داد.

ابوشریف تصریح کرد: روز بعد بوش با متحد خود سعودی تماس گرفت و آنها نیز با ترور عرفات موافقت کردند.

یاسر عرفات در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ پس از چند هفته دوره درمانی در بیمارستانی در پاریس درگذشت؛ وی پیش از آن با سمی مخصوص توسط عناصر موساد ترور بیولوژیک شده بود.

گفته می‌شود نوع سم مورد استفاده در ترور عرفات &#۳۹;ثالیوم&#۳۹; نام دارد و به سختی می توان این سم یا آثار و علایم آن را شناخت؛ سم مذکور بی‌بو و بی‌رنگ است و می‌توان آن را بدون اینکه دیده شود در غذا یا آب ریخت یا با استفاده از سرنگ در شریان و عروق یا پوست انسان تزریق کرد.

 نگاهی به چند پرونده قتل و کشتار توسط رژیم سعودی در سال های اخیر

عربستان سعودی طی دهه‌های اخیر از طریق تبلیغ و قدرت نفوذ خود در منطقه و افکار عمومی آن موفق شده بود ارتباط خود را با ترورهای سیاسی در خارج از مرزهای جغرافیایی‌اش مخفی نگاه دارد، اما قتل خاشقچی بسیاری از پرونده ها در این زمینه را افشا کرد. به اعتقاد تحلیلگران ، بسیاری از قتل هایی که به دستور آل سعود انجام شده افشا نگردیده، اما برخی از قتل هایی که به دستور سران سعودی انجام و عوامل آن افشا شده، در سطرهای پایین به آن پرداخته شده است.

یکی از قتل هایی که توسط عوامل آل سعود در سال های اخیر انجام شده، قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله عربستانی است که پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت؛ این روزنامه نگار سعودی طی مدت خروج از عربستان در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشت، از جنگ آل سعود در یمن، بحران اقتصادی این کشور با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

اما مهم ترین موضوعی که گفته می شود موجب مرگ خاشقچی توسط ماموران عربستانی بوده، قصد افشاگری وی در قضیه استفاده عربستان از تسلیحات شیمیایی در جنگ علیه مردم بی دفاع یمن بوده است.

روزنامه اکسپرس در این باره به نقل از منابع نزدیک به خاشقچی اعلام کرده که این روزنامه نگار عربستانی قصد داشته جزئیات استفاده این کشور از تسلیحات شیمیایی در یمن را افشا کند.

خاشقچی دهم مهر ماه سال جاری برای ثبت ازدواج جدید خود، وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، ولی هیچگاه از آن خارج نشد. قضیه خارج نشدن خاشقچی را ابتدا همسر وی اعلام و سپس دولت ترکیه با شدت تمام دنبال کرد؛ در همان زمان سعودی‌ها ابتدا گفتند که خاشقچی از کنسولگری خارج شده، ولی پس از انتشار مدارک مستدل مبنی بر عدم خروج وی، بالاخره پس از چند هفته اعتراف کردند که او را کشته ‌اند.

مقام های رژیم ریاض پس از ۱۸ روز با صدور بیانیه ای به کشته شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی طی یک نزاع در داخل ساختمان کنسولگری کشته شده است.

با گذشت نزدیک به سه ماه از قتل خاشقچی، هنوز تکلیف جسد وی مشخص نیست؛ پیش از این برخی منابع ترکیه‌ای بدون ذکر منبعی مشخص، گفته بودند که بخش‌هایی از بدن وی در باغچه خانه کنسول عربستان در استانبول پیدا شده است، اما چندی پیش دادستانی ترکیه اعلام کرد که قاتلان جسد خاشقچی را از بین برده‌اند و در یکی از اتاق‌های منزل کنسول عربستان در استانبول، آن را با اسید ذوب کرده‌اند.

پیشتر منابعی در دفتر دادستانی کل ترکیه اعلام کردند که این دادستانی عملیات جستجوی جسد خاشقجی را متوقف کرده است.

این منابع خاطرنشان کردند که تلاش برای پیدا کردن جسد خاشقجی دیگر ارزش ندارد، چرا که بازرسان ترکیه‌ای به این باور رسیده‌اند که جسد وی کاملا با اسید از جمله&#۳۹;اسید هیدروفلوریک از بین برده شده است.

این منبع در گفت وگو با شبکه &#۳۹;لجزیره خاطرنشان کرد که بعد از بررسی نمونه‌هایی که از چاهی در خانه کنسول عربستان و از فاضلاب این منطقه گرفته شده ، بقایایی از اسید هیدروفلوریک و مواد شیمیایی دیگر پیدا شد که نشان می دهد جسد خاشقچی با استفاده از اسیدهای شیمیایی کاملا محو شده است.

منابع ترکیه‌ای در مصاحبه با الجزیره اعلام کردند که ماهر المطرب، صلاح الطبیقی و ذعار الحربی عواملی بودند که این کار را در داخل منزل کنسول عربستان در استانبول انجام دادند.

ولید الهزاع، تحلیلگر مسائل عربستان چند روز پیش در گفت وگو با پایگاه خبری شبکه الجزیره درباره قتل شاهزاده عثمان بن معمر که بیش از ۲۰۰ سال پیش کشته شده، اعلام کرد: پس از اقامه نماز جمعه در یکی از مساجد شهر «العیینه» در نجد در شبه جزیره عربستان، دو ردیف از نمازگزاران به امام جماعت این مسجد در محراب حمله کردند و او را به ضرب قمه در جا به قتل رساندند؛ این اتفاق در ژوئن سال ۱۷۵۰ به وقوع پیوست، عاملان این قتل، «حمد بن راشد» و «ابراهیم بن زید» بودند؛ اما مقتول، شاهزاده عثمان بن معمر، یکی از برجسته‌ترین شاهزاده‌های خاندان مشهور و صاحب مقام نجد بود.

این گزارش می افزاید: این قتل به سفارش &#۳۹;محمد بن عبدالوهاب&#۳۹;، رهبر معنوی منطقه الدرعیه صورت گرفت، جایی که دولت نخست سعودی در آنجا تاسیس شد.

نویسنده تصریح کرد: ما از حادثه مذکور می‌توانیم این ایده را استخراج کنیم که اسناد تاریخی گواه سابقه دیرینه حکومت سعودی در حذف فیزیکی مخالفانش به عنوان شیوه برخورد با آنهاست؛ حتی در نسخه اول دولت سعودی که بر پایه افکار و عقاید وهابی شکل گرفت.

وی ادامه می دهد، اما همین قضایا به وضوح در نسخه نظامی بعدی دولت سعودی هم نمود داشت؛ هنگامی که ملک عبدالعزیز  با جنبش نظامی اخوان من طاع الله ائتلاف کرد، این جنبش یک گروه دینی از بادیه نشین‌های شبه جزیره عربی و پیرو مکتب محمد بن عبدالوهاب بود؛ آنها با به راه انداختن جنگ‌ و حمله به شهرها و روستاهای شبه جزیره عربی با ملک عبدالعزیز بیعت می‌گرفتند.

به نوشته الجزیره، لشکر اخوان من طاع الله به وحشی‌گری در جنگ‌ها شهرت داشت؛ آنها می‌خواستند دولتی بر اساس عقاید محمد بن عبدالوهاب بنا کنند؛ نیروهایشان به هیچ قانون جنگی پایبند نبودند و هر شیوه و ابزار قتلی بین آنها رایج بود (همانند داعش امروز)؛ یک سری ترور شخصیت‌ها و بزرگان آن زمان هم توسط عناصر همین گروه و به سفارش ملک عبدالعزیز صورت گرفت که آن را به حساب خود، برای رسیدن به اجر و ثواب اخروی انجام می‌دادند چیزی که &#۳۹;جان فیلیپ&#۳۹;، یک مورخ مستعرب که چند دهه را در نجد زندگی کرده است در اشاره به ضعف آن زمان ارتش عبدالعزیز تعبیر می‌کند.

الجزیره می افزاید: در روز هفدهم دسامبر سال ۱۹۷۹ &#۳۹;ناصر السعید&#۳۹;، معارض چپ‌گرای سعودی که از نخستین معارضان این رژیم و از اهالی شهر حائل عربستان بود، ناپدید شد؛ او از جوانی تا زمانی که در تبعیدگاه اختیاری خود در بیروت ناپدید شد به ایراد سخنرانی‌های تند و آتشین علیه خاندان پادشاهی سعودی مشهور بود.

الجزیره آورده است: ناشر کتاب حقائق عن القهر السعودی (واقعیت‌هایی از ظلم عربستان) بر این قضیه تاکید دارد که سفارت عربستان در بیروت و علی الشاعر سفیر وقت آن در این قضیه مستقیما دست داشتند.

بنابر اعلام الجزیره، &#۳۹;ام جهاد&#۳۹;، همسر ناصر السعید گفته بود: &#۳۹;این سرویس اطلاعات عربستان بوده که ناصر را ربوده است، آنها چندین بار تلاش کردند او را یا ربوده و یا ترور کنند&#۳۹;، اما روایتی که همه دلایل و شواهد به آن اشاره دارد می‌گوید، سرویس اطلاعات عربستان از طریق هماهنگی با برخی رهبران جنبش فتح افرادی را مامور کرد تا السعید را هنگام خروج از نشستی خبری در خیابان الحمرا بیروت ربوده و به فرودگاه این شهر برده و از آنجا به عربستان انتقال دهند و وی سپس در آنجا مخفیانه اعدام شود؛ اسامی افرادی که این اتهام متوجه آنهاست دو نفر از رهبران فتح به نام های &#۳۹;صلاح خلف ابوایاد&#۳۹; و &#۳۹;عطالله عطالله&#۳۹; (أبو الزعیم) مشهور بودند.

اما مهم ترین پرونده قتل هایی که آل سعود در سال های اخیر با آن دست به گریبان است، مربوط به حمله رژیم سعودی با کمک امارات و آمریکا به یمن و مردم بی گناه این کشور است.

سازمان بین المللی &#۳۹;کودکان را نجات دهید&#۳۹; ابتدای آذر ماه جاری طی گزارشی با اشاره به وخامت اوضاع مردم یمن که در اثر جنگ و تحریم این کشور رخ داده، اعلام کرد: تشدید جنگ در یمن به فرماندهی ائتلاف سعودی به کشته شدن حدود ۸۵ هزار کودک یمنی بر اثر گرسنگی یا بیماری منجر شده است؛ البته این آمار بدون شمار احتساب ۱۷ هزار یمنی دیگر می باشد که در اثر بمباران متجاوزان سعودی - آمریکایی - اماراتی در جنگ تحمیلی بیش از سه ساله و نیم به یمن به شهادت رسیده اند.

آنچه مشخص است، این که پرونده قتل شهروندان سعودی و یمنی به ویژه کودکان این کشور بالاخره دامن قاتلان و حمله کنندگان را گرفته و آن چنان که هویداست می رود تا آنان را در منجلاب این فتنه غرق کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.