طبق اعلام دفتر جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، هدف از احداث این برج‌های دیده‌بانی رفع نگرانی‌های ترکیه، عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام شده است.

به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، دفتر ماتیس در بیانیه‌ای آورده است، پنتاگون همه تلاش خود را برای برقراری ثبات امنیتی مطلوب در مرزهای شمال شرقی سوریه با همکاری ترکیه به کار می‌گیرد.

ماتیس از مقامات ترکیه‌ای خواسته هرگونه تلاش برای نفوذ از سمت سوریه به ویژه از منطقه‌ای که نیروهای آمریکایی در آن فعالیت می‌کنند، اطلاع دهند.

راب مانینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار کرد، به دستور ماتیس آمریکا برج‌های دیده‌بانی را منطقه مرزی شمال شرق سوریه ایجاد کرده است.

وی افزود: ما نگرانی امنیتی ترکیه را جدی می‌گیریم و متعهد به هماهنگی تلاش‌هایمان با ترکیه با هدف تحقق ثبات در شمال شرق سوریه هستیم.

حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد منجر به تنش در روابط آنکارا و واشنگتن شده زیرا ترکیه نگران ایجاد منطقه خودمختار کرد در مرزهای جنوبی خود است.

ترکیه روز جمعه گفت، از آمریکا خواسته از ایجاد این مراکز دیده‌بانی صرف نظر کند. این موضوع در جریان سفر جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در آنکارا مطرح شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.