سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص نحوه تخصیص ارز برای دارو و مواد اولیه دارو اظهار کرد: نزدیک به سه میلیارد دلار در این زمینه توسط بانک مرکزی ارز تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به مراجعه خود به داروخانه ها و بررسی وضعیت دارویی ادامه داد: اگر الان به داروخانه مراجعه کنید مشاهده می کنید که هیچ دارویی در داروخانه ها به جز هفت الی هشت قلم کم نداریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دارو توسط دولت وارد نمی شود، گفت: دارو توسط بخش خصوصی وارد می شود و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شده است.

افزایش ۹ تا ۱۲ درصدی قیمت دارو

وی در ادامه در پاسخ یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص تاثیر نوسانات دلار در قیمت دارو اظهار کرد: قیمت دارو در طول سال جاری بین ۹ تا ۱۲ درصد برای کل چند هزار قلم دارو تغییر کرد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه ادامه داد: در حوزه دارو به دلیل نظارت دقیق و همکاری شرکت های پخش دارو برخلاف بقیه اجناس افزایش چند برابری قیمت رخ نداد.

 وی گفت: به عنوان مثال ممکن است قیمت یک نوع داروی ضد ویروس مانند تب خال ۶۰ درصد افزایش یافته باشد اما قیمت پنج قلم داروی دیگر بین صفر تا دو درصد تغییر کرده باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تولید بعضی داروها در داخل کشور از نظر اقتصادی واقعا زیان بخش بود که کمیسیون قیمت گذاری برای این سری از داروها افزایش قیمت بیشتری در نظر گرفت و برخی داروها هم افزایش قیمت نداشتند یا قیمت آنها زیر پنج درصد افزایش پیدا کرد.

تغییر قیمت دارو در سال آینده

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه مواداولیه ۳۴ تا ۳۵ درصد در تعیین کننده قیمت دارو نقش دارند، گفت: بقیه هزینه های دارو مربوط به مواردی مانند پتروشیمی، سرم، کپسول، فویل روی بسته دارویی و ... است که قیمت برخی از این موارد چندین برابر شده است.

وی افزایش زیاد قیمت کاغذ یا صنعت چاپ را از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت دارو دانست و گفت: شرکت های دارویی از این بابت تحت فشار هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما به عهد و قولمان وفادار مانده ایم و امیدواریم تا آخر سال بتوانیم به همین شکل ادامه بدهیم و تغییر قیمت ها را سال دیگر داشته باشیم. البته این تغییر در حدی است که به طور منطقی قیمت تمام شده را سازمان برنامه و بودجه بپذیرد و دولت هم برای آن اعتبار در اختیار بیمه ها قرار دهد.

هلال احمر رفسنجان مُر نظر واقف عمل کند

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص یک مورد اختلاف مابین هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در این خصوص جلسه ای با رئیس جمعیت هلال احمر رفسنجان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مردم اموال خود را برای استفاده هلال احمر و دستگاه های مورد اعتماد مردم وقف می کنند افتخار به شمار می آید، گفت: هلال احمر باید به مُر وقف که دستور شرع و قانون است عمل کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح اختلاف مابین هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مدعی است؛ در درآمد برخی موقوفاتِ در اختیار هلال احمر دخل و تصرفی می شود که خلاف نظر واقف است که بخشی از آن در اختیار هلال احمر است.

وی گفت: هیئتی مشخص شده و نماینده مردم رفسنجان و رئیس دانشگاه و رئیس جمعیت قول داده اند که با هماهنگی نماینده مقام معظم رهبری در هلال احمر جلسه ای در این خصوص برگزار کنند و مطمئنم آنچه قانون و شرع است اتفاق خواهد افتاد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در یکی از این موارد نظر واقف ایجاد بیمارستان چشم پزشکی بوده که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص با فرسوده بودن ساختمان زایشگاه نیک نفس گفت: باید دید چه مقدار اعتبار داریم و استاندار کرمان هم از اعتبارات استانی کمک کند.

وی ادامه داد: در این دولت در مورد ایجاد بخش های ویژه زنان تحت عنوان اتاق های ویژه زایمان و بیمارستان های ویژه بانوان بسیار تلاش و هزینه شده است و امیدواریم بتوانیم به این بیمارستان هم کمک کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.