عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ویژه‌برنامه روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت خطاب به دانشجو معلمان، گفت: کار شما کار تعلیم و تربیت است و رهبر معظم انقلاب هم همواره فرمودند که دانشجویان هر چقدر می توانند علوم، علوم قرانی و مسائل اعتقادی خودشان را تعمیق ببخشند. اگر این اتفاق رخ دهد خیلی از مسائل دیگر نمی توانند برای ما مشکلی ایجاد کنند. اشکال آنجاست که اطلاعات ما سطحی می شود و بعد با کمترین تحرکی آدمها دچار اشتباه می‌شوند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حضور اکبر گنجی در دوران اصلاحات، تاکید کرد: وقتی بحث برخورد با مرحوم آیت الله هاشمی باب شد، اینها اولین کسانی بودند که این کار را در دوران اصلاحات شروع کردند همین کسانی بودند که کتاب عالیجناب سرخ پوش و سیاه پوش را نوشتند و بدترین نسبت ها را به آقای هاشمی دادند و همه هم کتاب شد و آقای مهاجرانی هم که وزیر ارشاد بود علیرغم اینکه خیلی از مرحوم هاشمی تعریف می کرد نتوانست این کتاب ها را مدیریت کند.

ضرغامی ادامه داد: اکبر گنجی در آن زمان مقاله ای نوشت درباره شهید مطهری با عنوان « دین گریزی و دین ستیزی»، متاسفانه شخصیت شهید مطهری را در این مقاله تحریف و به شدت جهت اهداف خودش مصادره کرد. وقتی این مقاله را خواندم احساس کردم باید از مطهری دفاع شود، و با توجه به آشنایی‌ای که با آثار شهید مطهری داشتم پاسخی دادم و ذهنیتی که مقاله ایجاد کرده بود را دادم. البته هیچ کدام از رسانه های اصلاح طلب آن را منتشر نکردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن قرائت آیه ای از قران و با اشاره اهمیت لقمه حلال گفت: چون بسیاری از سفره های اشرافی و آنچنانی از راه حلال به دست نمی آیند نشست سر آنها باعث می شود کشور وجود انسان نابود شود و البته لقمه حلال انسان را می سازد.

ضرغامی ادامه داد: بسیاری از آقایان می گویند منظور از طعام فقط طعام مادی نیست و طعام معنوی هم هست. من تعجب می کنم برخی ها در موقع خوردن غذا وسواس هایی دارند ولی زمان خوردن خوراک معنوی آنچنان توجهی نمی کنند. اگر شما مدیریت شده وارد فضای مجازی نشوید به مشکل خواهد خورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به دانشجومعلمان تصریح کرد: شما فردا که به بچه ها درس می دهید می توانید تاثیر بسیاری داشته باشید، یک حرف خوب و رهنمود خوب شما می تواند بسیار تاثیرگذارتر حتی از سخنان روحانیون باشد. رفتار شما با دانش آموزان هم بسیار مهم است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره فیلتر شدن تلگرام، گفت: برخی تیتر زدند ضرغامی مخالف فیلتر برخی از شبکه های مجازی است این درست است ولی کامل نیست، در مورد توئیتر از من سوال شد و من گفتم من صاحب حساب توئیتری هستم، چون توئیتر فقط حالت کلام دارد و بحث های فکر در آن مطرح می شود و وقتی دیدیم بسیاری از مسئولان در توئیتر هستند گفتم باید در باره توئیتر مشخصا مسئله حل شود.

ضرغامی درباره پیام رسان‌ها هم تصریح کرد: فضای مجازی در ایران ناقص الخلقه متولد شده است،  ما در حوزه پیام رسانها عقب ماندگی داریم، تلگرام هم از داخل پشتیبانی ویژه ای پیدا کرد و نزدیک سه سال دوپینگ فنی و سیاسی شد و به عنوان یک پیام رسان متمرکز معرفی شد و آرام آرام هم توانست ممبرهایش را افزایش دهد. زمانی که به دومیلیون عضورسید من گفتم باید پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم ولی توجهی نشد.

وی ادامه داد: فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس جمهور انجام شد، البته من می بینیم برخی در این رابطه شایعاتی درست می کنند که اصلا اینگونه نیست. وقتی در اغتشاشات دی ماه دیدیم هماهنگی ها در تلگرام انجام می شود در شورای عالی فضای مجازی بحث شد و با دستور آقای رئیس جمهور تلگرام فیلتر شد.

رئیس سابق صداوسیما گفت: رهبری از دولت خواستند که بروند برای مصالح ملی پیام رسان داخلی را راه اندازی کنید، البته روایت های نادرستی از فرمایشات رهبر انقلاب در این رابطه شد ولی وقتی پیام رسانهای خارجی وارد ارز دیجیتال شدند یک دفعه می بینید که ارز کشور و مردم از کشور خارج شده است، آن موقع نظام باید جواب بدهد، رهبری هم برای این موضوع خواستند تا پیام رسان های داخلی راه اندازی شود.

وی تاکید کرد: ما در بحث موشکی و دفاعی مشکلی نداریم ولی آیا نمی توان در بحث پیام رسان های داخلی هم همینگونه عمل کرد؟ اگر پیام رسان های داخلی تقویت شوند و قدرت بگیرند مشکلی نیست که پیام رسان های خارجی هم بیایند ولی مشکل این است کاری کنید پیام رسان های داخلی نتوانند سرپا بایستند.

ضرغامی در ادامه با اشاره به کیفیت بد خودرو هم گفت: در بحث خودرو هم مانند پیام رسان ها مشکل داریم و با اینکه می بینیم خودرهای بی کیفیت تولید می شود ولی دولت حاضر نیست ایران خودرو را تعطیل کند، چندسال پیش هم آمدند آن وام ده میلیونی را دادند. امروز خودرویی را سوار می شوید که در خارج کشور مردم با نصف پول آن سوار بهترین خودرها می شوند.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: پیام رسانها داشتند خوب جلو می رفتند ولی در اوجی که باید به اینها کمک می شد، محکم ایستادگی می شد این کار نشد. وقتی تلگرام طلایی و پوسته‌های دیگر تلگرام آمد یک دفعه با این طرح نادرست استقبال از پیام رسان‌های داخلی سیر نزولی پیدا کرد.

وی تصریح کرد: به آقای جهرمی گفتم باید پیام رسان داخلی پرقدرت داشته باشیم و توقع ما این است شما بروید کنار پیام رسان های دخلی باشید. اگر دولت و آقای جهرمی همت کنند و پیام رسان های داخلی را تقویت کنند مشکل حل می شود. در مورد آقای روحانی هم بعید می دانم که عزم جدی برای این مسئله داشته باشند.

ضرغامی با اشاره به تنظیم بودجه ۹۸ توسط دولت گفت: من تحقیق کردم بودجه ۹۸ هیچ فرقی با بودجه امسال ندارد، ما اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم و در مقابل فشارهای آمریکا و دشمن بایستیم باید برای بودجه برنامه داشته باشیم. هیچ ردپایی در بودجه ۹۸ از نگاه مقاومتی نیست و دولت از الان به این است که از صندوق ذخیره ارزی و توسعه ملی دوباره پول بگیرد و خرج کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شما امروز چنین حرفهایی می زنید هم تاکید کرد: من ده سال و نیم رئیس صداوسیما بودم و آن موقع زمان عمل بود و زمان عمل نمی شود بیاییم و  بگوئیم باید این چنین باشد. بنده الان به عنوان یک فرد نظرات خود را می گویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.