پیروز حناچی در آئین افتتاح دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» که با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، با بیان اینکه اعتقاد دارم ریشه حل بسیاری از مسائل، در فرهنگ پرافتخار این دیار نهفته است و کافی است به این فرهنگ مراجعه کنیم و درس بگیریم، اظهار کرد: در صفحه اول کتاب‌های درسی ما شعری نوشته بود مبنی بر اینکه «توانا بود هر که دانا بود». براین اساس قدم بعد از دانایی، اقدام و حرکت برای حل مشکل است.

شهردار تهران با قدردانی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اظهار امیدواری نسبت به اینکه این همایش نشانه‌ای از شروع همکاری‌های گسترده باشد، ادامه داد: وزیر در انتهای سخنانشان گفتند «به اتفاق جهان می‌توان گرفت». واقعیت این است که حل بسیاری از مشکلات شهر راهی جز بهره گیری از کمک و یاری شهروندان ندارد.

وی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته در خصوص مهم ترین مشکلات تهران از دید شهروندان، عنوان کرد: بنابر نظرسنجی‌های صورت گرفته، از نظر مردم آلودگی و ترافیک دو مشکل عمده تهران است که می‌توان با مشارکت شهروندان آن‌ها را حل کرد. حرکت نمادینی هم که به عنوان «سه شنبه‌های بدون خودرو» بر آن تاکید کردیم و سر و صدای زیادی هم به پا کرد درحقیقت به این اشاره می‌کند که اگر بخواهیم مشکلاتمان را حل کنیم باید با همکاری یکدیگر باشد.

حناچی با تاکید بر اینکه پایداری زیست پذیری، کاهش آلاینده های هوا، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات برای همه، از اهداف اصلی شعار «تهران شهری برای همه» است، گفت: لازمه این کار مدیریت شرافتمندانه و هوشمند است. چارچوب کلی این برنامه بر مبنای شهر خلاق قرار گرفته است و شهر خلاق، تفکر خلاقانه را در تهران تعقیب می‌کند.

شهردار تهران همچنین به سیاست افزایش شریان‌های اصلی عبوری در تهران اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شریان‌های اصلی تهران به معنای افزایش تقاضای سفر در شهر است، باید قدری به راه طی شده بیندیشیم و از تجربیات خود درس بگیریم. یادمان باشد برای اینکه تهران شهری خلاق شود لازم است در سه محور فرهنگ، ساختار و زیرساخت‌های شهری به صورت مستمر تحول ایجاد شود.

وی تاکید کرد: تحول فرهنگی در نگرش نیروهای شهرداری و تحول ساختاری در پذیرش فرایندهای نوآورانه، جایگزین بوروکراسی اداری خواهد شد. یادمان باشد پاشنه آشیل مدیریت شهری بی‌توجهی به این موضوع است که به شهر آسیب می زند.

حناچی با بیان اینکه تحول زیرساختی در استفاده از فناوری‌های نوظهور به عنوان مهم ترین محرک باید مورد توجه مدیران ارشد شهرداری باشد، تصریح کرد: شهر تهران این افتخار را داشته که از دیرباز در این عرصه پیشقدم بوده و از دوره‌های گذشته سرمایه گذاری‌های بسیاری در این زمینه کرده است، اما تغییراتی که در دنیا در حال وقوع است بسیار سریع تر است. به عنوان مثال ۱۵ سال پیش هیچ تلفن همراهی امکان جا به جایی دیتا را نداشت، اما امروز این اتفاق به راحتی می‌افتد. بر این اساس، تحولات اخیر نعمت‌های نوظهور هستند و حرکت به سمت شهر هوشمند به عنوان یک زیرساخت الزامی است.

وی افزود: اگر به سمت هوشمندسازی نرویم «گپ دیجیتال» در انتظارمان است بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که حرکت به سمت شهر هوشمند ضروری است. امروز تهران درگیر چالش‌های مختلف است. از قدیم هم گفته می‌شد در آینده نزدیک کسانی که با فرایند دیجیتال همراهی نکنند دچار بیماری «گپ دیجیتال» خواهند شد و این گپ امکان پیشرفت را می گیرد و بر این اساس باید آن را به حداقل برسانیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تحولاتی که در تجارت به وجود آمده است تغییراتی را به وجود می آورد، گفت: اگر این تحول عظیم اتفاق بیفتد و ۳۱۱ هزار واحد تجاری نتوانند با این پیشرفت همراهی کنند، این امر می‌تواند تبدیل یه یک تهدید شود. به هر صورت توسعه فناوری دیجیتال تاثیر خودش را بر تجارت‌های خرد هم گذاشته است. در این شرایط، ترندی بودن تحولات بسیار اهمیت دارد.

حناچی با بیان اینکه امروز شاهدیم که حتی مادربزرگ ها هم با تبلت اسنپ می گیرند، اضافه کرد: در حال حاضر تهران درگیری های فراوانی همچون آلودگی هوا و آب و عدم توازن منطقه ای دارد. با این وجود، ما در تهران توسعه بسیاری داشتیم به طوری که ۲۵ درصد تولید ناخالص کشور در ۲ درصد منطقه جغرافیایی در تهران اتفاق می افتد و این به معنای آن است که در سایر نقاط کشور توسعه اتفاق نیفتاده و بسیاری از استعداها و قابلیت ها در سایر نقاط کشور نادیده گرفته شده است. در واقع، توسعه تهران می تواند یک تهدید باشد چرا که در تمام کشور به این اندازه توسعه وجود ندارد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه هوشمندسازی شهرها پنج مرحله دارد و تهران در مرحله اول یعنی برنامه ریزی است، گفت: قدم اول در هوشمند سازی شهر ایجاد دسترسی راحت به دیتاها برای مردم است، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که سایر بخش های دولت نیز باید در این زمینه همکای کنند. در تمام کشورهای دنیا دولت متولی ایجاد بستر برای اطلاعات مشترک و ایجاد بیگ دیتا است و بقیه بخش های جامعه در آن بستر، اطلاعات خود را ارایه می دهند. برهمین اساس انتظار داریم که دولت در این زمینه به ما کمک کند و امیدواریم فصل جدیدی از کمک به تمام شهرداری های کشور آغاز شود که این امر در نحوه اداره امور تاثیرگذار خواهد بود.

حناچی در ادامه به برخی از مشکلات شهرداری تهران اشاره و عنوان کرد: یکی از مشکلات شهرداری تهران، درآمد است که امیدروارم با لایحه جدیدی که دولت به مجلس داده است درآمد پایدار مناسبی برای شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ ایجاد شود. علاوه بر این لایحه، براساس کار عمیقی که همکارانم انجام دادند، صدور مجوزها، واگذاری حق امتیاز، فروش اموال، به اشتراک گذاری درآمد و پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده از خدمات، مجموع منابع شهرداری است که ما حداکثر از دو یا سه عنوان از این موارد استفاده می کنیم. با این حال، امیدوارم با توجهی که در دولت به حل مشکل مالی شهرداری ها می شود، بتوانیم بر مشکلات مالی فایق بیاییم .

وی با اشاره به موضوع بافت های فرسوده در شهر تهران نیز بیان کرد: موضوع بافت های فرسوده نیازمند توجه ویژه است. در شهر تهران در عمق زیر ده متر آجر پیدا می شود و این یعنی در تهران بارها در طول تاریخ زلزله اتفاق افتاده است. از این رو، باید یاد بگیریم چگونه با زلزله مواجه شویم و هوشمندانه پیشگیری کنیم.

شهردار تهران افزود: امروز حرکت به سمت شهر هوشمند یک الزام است و البته باید بین شهر الکترونیک و هوشمند تفاوت قایل شویم. . هوشمندی شهر و دسترسی آزاد به دیتاها بسیار موثر است، ایجاد درآمدهای پایدار نیز بسیار مهم است و باید منابع جدیدی را در شهر تعریف کنیم.

حناچی همچنین به توافق امروز شهرداری تهران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: امیدوارم این توافق آغاز خوبی برای همکاری ما باشد تا بتوانیم تهران را شهری بهتر برای مردم کنیم.

شهردار تهران در پایان صحبت هایش به پدیده بلاک چین یا اینترنت اشیا پرداخت و تصریح کرد: همکارانم در سازمان فناوری این موضوع را دنبال می‌کنند، چرا که گفته می‌شود تحولاتی که اینترنت اشیا در زندگی مردم ایجاد می‌کند بسیار زیاد است و مانند اینترنت زندگی مردم را تغییر خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.