محمد باقر ظهراب‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تبلیغات اغراق‌آمیز برخی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتالی، اظهار کرد: اخیرا در برخی سایت‌های داخلی و کانال‌های تلگرامی، تبلیغات اغرق‌آمیزی درباره دستگاه‌های استخراج‌کننده انواع ارزهای دیجیتالی آن هم با مقادیر بالای درآمد صورت می‌گیرد که ابدا واقعیت نداشته و افراد بعد از خرید این انت‌ماینرها (دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال) آن هم با قیمت‌های بالا، متوجه می‌شوند که اصلا از آن درآمدهای گفته شده، خبری نیست.

وی با بیان این‌که باید مراقب فروشندگان انت‌ماینرهای چینی و بیت‌کوین ارزان‌قیمت باشیم، اظهار کرد: اگر درآمد پایدار این دستگاه‌ها واقعا آن مقدار باشد که شرکت‌های سازنده چینی آن ادعا می‌کنند، چرا این شرکت‌ها باید آن را بفروشند؟ این سازندگان ادعا می‌کنند که نرخ بازگشت سرمایه انت ماینرها (استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال) کمتر از ۱۰ ماه است!

این کارشناس مسایل اقتصادی، اغلب دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را ساخت کشور چین دانست که در آن کشور و یا کشورهای واسطه همانند هنگ‌کنگ قبل از رلیز شدن (عرضه شدن برای فروش به عموم) با تمام توان آن و اغلب به‌صورت اور کلاک (بالاتر از قدرت پردازش وضعیت مطلوب) به کار گرفته شده و زمانی که درآمد آن‌ها افت می‌کند، به ایران صادر می‌شوند و به کام سودجویان و واسطه‌ها با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد.

به گفته ظهراب‌بیگی، دستگاه‌های انت ماینر، تولید کشور چین در ابتدای تولید، درآمدهای بالایی داشته که در بازه زمانی تولید تا عرضه شدن برای فروش عمومی که معمولا کمتر از سه ماه است، با ظرفیت کامل به کار گرفته شده و سپس به کشورهای مقصد همچون ایران، عراق و افغانستان صادر شده و به فروش می‌رسند، در حالی که عمر واقعی و درآمد بالای آن‌ها، به پایان رسیده و اغلب دارای ایرادات فنی هستند.

وی متذکر شد: اگر درآمد پایدار این دستگاه‌ها، واقعا آن مقدار باشد که شرکت‌های سازنده چینی آن ادعا می‌کنند، باید دید چرا باید آن را بفروشند، در حالی که واسطه‌های فروش آن‌ها در ایران، هیچ نوع گارانتی را برای آن‌ها ارائه نکرده و یا اگر ادعا ارائه گارانتی کنند، اصلا واقعی نبوده و فقط مبلغی اضافه‌تر بابت آن از خریدار نگون بخت دریافت می‌کنند.

این کارشناس مسایل اقتصادی خاطرنشان کرد: در چند هفته اخیر به‌دلیل کاهش شدید نرخ برابری بیت کوین نسبت به دلار، در بسیاری کشورها که قیمت برق بالاست، عملا اکثر دارندگان انت ماینرها که دستگاه‌شان توجیه اقتصادی خود را از دست داده است، آن‌ها را خاموش کرده و توسط دلالان سودجوی ایرانی به فروش آن‌ها در کشورمان پرداخته و با بسته‌بندی به قیمت نو فروخته می‌شوند؛ درصورتی که این دستگاه‌ها کارکرده و اغلب مستهلک و دارای ایرادات فنی هستند.

به گفته وی، به دلیل عدم نظارت دولتی، واسطه‌ها کمال سوءاستفاده از وضعیت نابسامان موجود را به عمل آورده‌اند.

 

فروشندگان ارزان قیمت بیت کوین

ظهراب‌بیگی، در عین حال با اشاره به فروشندگان ارزان قیمت بیت کوین، گفت: فروشندگان بیت کوین ارزان‌قیمت نیز در یک سو به شدت به فریب مردم مشغولند و ضرورت دارد خریداران بیت کوین قبل از خرید، ابتدا تلاش کنند تا با ماهیت بیت کوین و نحوه انجام تراکنش‌های آن آشنایی پیدا کنند تا بتوانند بهترین تصمیم را گرفته و از افراد سودجو که متاسفانه به‌دلیل عدم برخورد مراجع قانونی، تعداد آنان به سرعت در حال افزایش است، در امان بمانند.

از صرافی‌های معتبر خرید کنید!

او به خریداران توصیه کرد که حتما تلاش کنند تا حد امکان بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال دیگر را از صرافی‌های معتبر داخلی یا خارجی خریداری کنند.

به اعتقاد این کارشناس مسایل اقتصادی، افراد می‌توانند با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، صرافی‌های آنلاین خرید بیت کوین داخلی را یافته و پس از مقایسه، قیمت‌ها اقدام به خرید بیت کوین کنند.

ظهراب‌بیگی تاکید کرد: اگر افراد بتوانند حساب‌های ارزی جهانی مانند ویزا را تهیه کنند، صرافی‌های خارجی بهترین گزینه برای خرید بیت کوین هستند.

گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فراموش کنید

او ادامه داد: اخیرا در کانال‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از غیبت نهادهای قانونی، با ارائه قیمت کمتر و یا خرید بیت کوین بدون نیاز به احراز هویت، مردم را تطمیع کرده و نهایتا با دریافت پول از مردم کلاهبرداری می‌کنند، البته ممکن است افرادی نیز واقعا وجود داشته باشند که ارز دیجیتال را به قیمت ارزان‌تری بفروشند ولی نباید دست به چنین ریسکی زد.

به گفته وی، تعداد دیگری از افراد سودجو از بی‌اطلاعی افراد بهره برده و با اخذ وجه از متقاضیان، به آن‌ها وعده ایجاد حساب بیت کوین را می‌دهند؛ در حالی که حساب بیت کوین بانک نیست که نیاز به افتتاح حساب داشته باشد بلکه بیت کوین تنها نیازمند کیف پول بوده که به آسانی می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده از انواع کیف پول بهره ببرید.

به گزارش ایسنا، بیت‌کوین یکی از ۱۰ ارز دیجیتالی برتر در بازار است که به تنهایی یک سوم از بازار رمز ارزهای دیجیتالی را تسخیر کرده است. با وجود آن که هر روز بر تعداد علاقمندان و کاربران ارزهای دیجیتالی افزوده می‌شود اما تحلیلگران معتقدند که در حال حاضر، نوسانات قیمت ارز دیجیتالی بیت‌کوین به پایین‌ترین میزان خود رسیده است. اگرچه ارزهای دیجیتالی این روزها در جهان گل کرده و برخی هم سودهای کلانی از آن به جیب زده‌اند اما با توجه به عدم تایید قطعی ارزهای دیجیتالی، مسوولان هم‌چنان به مردم توصیه می‌کنند فعلا از ورود به این حوزه خودداری کنند. پیش‌تر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آماده شدن مدل آزمایشی ارز دیجیتال ملی با همکاری پست‌بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی خبر داده و اعلام کرده بود که ارزهای دیجیتال یکی از تحولات حال حاضر جهان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.