دو شرکت هوآوی و ZTE در سال‌های اخیر با رسوایی‌های امنیتی و جاسوسی نداشته‌اند و در حالی به سر می‌برد که به دلیل اتهامات زیادی که نسبت به این شرکت روا می‌شود، مورد قضاوت قرار می‌گیرند و تحت حمله‌های شدید از طرف آمریکا قرار دارند. در حقیقت همه چیز به سرعت در سطح بین المللی برای این دو شرکت باز شد و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله استرالیا، نیوزیلند و انگلستان اقدامات پیشگیرانه خود را انجام دادند.

با در نظر گرفتن همه این قضایا، اصافه شدن دستگیری مدیر مالی این شرکت بهانه‌ای برای ژاپن شده تا اقدامات پیشگیرانه خود را به سرعت انجام دهد. بر خلاف رسوایی‌های مداوم در آمریکا، اقدامات ادعا شده از سوی ژاپن به طور خاص هوآوی و ZTE را مورد هدف قرار نمی‌دهد در عوض، شایعه شده این کشور اقدامات امنیتی خاص تقویت‌شده‌ای را مورد استفاده قرار خواهد داد که عملیات‌های این دو شرکت چینی را درمیان دیگر شرکت‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این خبر ابتدا در روزنامه ژاپنی یومیوری منتشر و سپس توسط رویترز پخش شد. با این حال، این امر موجب اطمینان بیشتری در منابع می‌شود و شدت بالقوه شرایط برای هوآوی و ZTE را در خود جای می‌دهد.

علاوه بر تلفات بالقوه در کسب‌وکار تلفن های هوشمند نهایی Huawei، پیامدهای شدید این دو شرکت چینی می تواند موجب آسیب جدی به شاخه های سازمانی آنها شود. این دو شرکت تولیدکنندگان اصلی گوشی‌ در جهان به حساب می‌آیند. هوآوی تجهیزات شبکه‌ای برای NTT Docomo و KDDI Corp تأمین می‌کند. همچنین هوآوی با شرکت SoftBank قرارداد شراکت امضا کرده تا برنامه‌های این شرکت برای ارائه ۵G را جلو بیندازد که حالا با این قضایا همه این برنامه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین، جیانگ شوانگ پیش از این درباره وضعیت هوآوی و ZTE ابراز نگرانی کرده بود. سهام شنژن ZTE در مشکلات زیادی قرار دارد. به تازگی میزان سهام این شرکت در شنژن به دلیل دستگیری مدیر مالی هوآوی ۵.۷ درصد کاهش یافته است. در عین حال، هوآوی از تجارت خارج شده است بنابراین همه چیز به طور کلی برای این دو شرکت جدی به نظر می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.