محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی که در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی تقویت بخش خصوصی در حکومت‌داری و مبارزه با فساد با شعار "حکومت‌داری.. شفافیت.. توسعه اقتصادی" در دفتر ریاست تشکلات خودگردان در شهر رام‌الله داشت، گفت: ما درباره مساله وطن و قدس صحبت می‌کنیم و هرگز از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده و از حقوق خود و مردم فلسطین دست نخواهم کشید.

محمود عباس اظهار کرد: آنچه ما از آمریکا می‌خواهیم این است که از تصمیم خود برای انتقال سفارت به قدس صرف نظر کند زیرا این اقدام اشتباه است، همچنین ما از واشنگتن می‌خواهیم توقف کمک‌ها به آنروا را لغو کند زیرا این نیز اشتباه است و واشنگتن اعلام کند که راه‌حل تشکیل دو کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی تنها راه‌حل است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه گفت: اسرائیلی‌ها تمامی توافقنامه‌ها را نقض می‌کنند، مصوبه‌های شورای مرکزی فلسطین می‌گویند، ما باید هماهنگی‌های امنیتی و ورابط‌مان با اسرائیل را متوقف کنیم زیرا اسرائیل همچنان به نادیده‌ گرفتن توافقنامه‌ها ادامه می‌دهد.

وی افزود: سه طرح برای اسرائیل، آمریکا و حماس داریم و اکنون می‌خواهیم مجموعه اقداماتی که لازم است را در پیش گیریم، ما به اسرائیلی‌ها گفتیم که می‌خواهیم توافقنامه پاریس را که حد و مرز روابط اقتصادی دو طرف را مشخص می‌کند، اصلاح و یا لغو کنیم،‌ آنها گفتند چند روز دیگر به شما جواب می‌دهیم اما دو روز بعد وزیر ارتش اسرائیل (آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی) که در این رابطه با او صحبت کرده بودیم، استعفا کرد و ما اکنون نمی‌دانیم با چه کسی صحبت کنیم.

محمود عباس ادامه داد: در مورد آمریکایی‌ها ۱۸ سازمان بین‌المللی وجود دارد که ‌آنها از ما خواستند به آنها نپیوندیم اما پس از تصمیم آمریکا درباره قدس ما تصمیم گرفتیم به صورت تدریجی به این سازمان‌ها ملحق شویم و اکنون نیز ما به عضویت سازمان پست بین‌المللی درآمدیم.

وی افزود: در مورد حماس نیز مسائل بسیاری میان ما وجود دارد که ما آنها را در راستای منافع مردم‌مان پیگیری خواهیم کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه به بخش خصوصی و نقشی که در ساخت کشور فلسطین دارد، پرداخت و گفت: در این مورد ما باید قانونی را برای مبارزه با فساد تصویب کنیم زیرا فساد وجود دارد و در تمام جهان گسترش یافته است، بازدارندگی و احکامی جدی و سخت برای مبارزه با فساد وجود ندارند.

محمود عباس در ادامه به شرکت‌کنندگان در کنفرانس پیشنهاد داد یک بانک ملی برای اعطای وام جهت رفع مشکل بیکاری و نیز یک شرکت ملی صادرات تاسیس کنند.

وی به قانون تامین اجتماعی که شهروندان فلسطینی با آن مخالفت کردند، پرداخت و گفت: قانونی که ما تصویب کردیم نه قرآن است و نه انجیل یا تورات، یعنی این قانون قابل تغییر است، ببینید نظر شما در مورد این قانون چیست، احتمال دارد شما نظراتی داشته باشید که ما آنها را در نظر نگرفته‌ایم و یا هرگز آنها را در نظر نخواهیم گرفت اما نیازی به جنجال در مورد آن نیست زیرا امکان لغو قانون وجود دارد، از آنجایی که همه کشورهای جهان بدون استثناء قانون تامین اجتماعی دارند، برای دستیابی به این قانون، نقطه نظرات خود را بگویید، فکر می‌کنم وزارتخانه و نخست وزیر حاضر به تغییر و جایگزینی قانون هستند به همین دلیل امیدوارم این موضوع مورد مناقشه قرار گیرد.

همچنین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: شورای قانون‌گذاری فلسطین که جنبش حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ با اکثریت آراء در آن پیروز شد را منحل خواهد کرد.

وی افزود: ما از راه قانونی شورای قانون‌گذاری را منحل خواهیم کرد، این امر به زودی انجام خواهد شد، من این مطلب را برای اولین بار خدمت شما عرض می‌کنم.

این در حالی است که حماس بارها مخالفت خود را با انحلال شورای قانون‌گذاری اعلام و تاکید کرده است که عباس صلاحیت انحلال این شورا را ندارد.

طبق قانون اساسی فلسطین، انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، این در حالیست که آخرین انتخابات پارلمانی در فلسطین در سال ۲۰۰۶ برگزار شد.

جلسات این شورا پس از کنترل حماس بر نوار غزه در سال ۲۰۰۷ لغو شدند و طبق قانون اساسی فلسطین، اختیارات این شورا به محمود عباس واگذار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.