سرمست ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تصویب قانون اساسی، با اشاره به مصوبات سیزدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب، خاطرنشان کرد: در این نشست ۱۲ دستور داشتیم که در خصوص آن ها تصمیم گیری شد. یکی درخواست حزب راه ملت برای ارایه مهلت ۶ ماهه جهت انجام اقدامات تاسیس بود که ادله هیات موسس حزب راه ملت برای تمدید سه ماهه موضوع تبصره ۲ ماده ۳ قانون مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: دومین مصوبه گزارش برگزاری مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی و انتخابات بازرسین حزب همبستگی ایران اسلامی بود که مورد تصویب قرار گرفت و اصلاحات اساسنامه و مرامنامه هم که اعمال شده بود تصویب شد. جزییات این مصوبه به حزب کتبا ابلاغ خواهد شد.

سرمست تصریح کرد: درخواست تاسیس حزب مجمع آرمان خواهانه واقعبین استان خراسان رضوی مطرح شد و با توجه به پیشنهادی که داده بودند با عنوان مجمع اصولگران نواندیش خراسان رضوی و درخواست این مجمع موافقت شد.

وی افزود: چند پرونده اقلیت‌های دینی داشتیم از جمله اینکه ترمیم هیات مدیره انجمن اجتماعی ارامنه تهران و انتخاب آقای هنری جواکیم  مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت.

سرمست ادامه داد: تمدید پروانه این انجمن ها مورد موافقت قرار گرفت که یکی تمدید پروانه انجمن زرتشتیان تفت و حومه و دیگری انجمن خیریه درمانی زرتشتیان و کانون دانشجویان زرتشتی و انجمن بانوان ارامنه دوستدار کلیسای  تهران و انجمن زرتشتیان تهران و انجمن موبدان و موبدزادگان تهران بود که جزییات به هر کدام از تشکل ها اعلام می شود و تمدید پروانه این انجمن ها تصویب شد.

وی افزود: پیرو اعلام لیست مرحله اول در خصوص احزابی که خود را با قانون تطبیق داده بودند و پروانه های‌شان بررسی و جهت تخصیص یارانه معرفی شده بودند، لیست مرحله دوم  هم مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت. به تعداد ۲۰ تشکل اسامی شان ابلاغ می شود برای برخورداری از یارانه اختصاص داده شده، به خانه احزاب ارسال می شود و البته مرحله بعدی هم خواهیم داشت؛ البته یادآور می شوم که مرحله اول ۵۱ تشکل را  اعلام کرده بودیم.

وی افزود: به استناد موارد ۱۴ و ۱۵ قانون احزاب از کلیه احزاب و تشکل های سیاسی که مشمول این قانون هستند درخواست داریم و ملکف هستند تا نسبت به ارایه گزارش مالی سالانه در موعد مقرر قانونی به دبیرخانه کمیسیون ارایه کنند.

بر اساس این گزارش، وی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد حزبی وزارت کشور گفت: اینکه احزاب ما فصلی و موسمی هستند را باید آسیب شناسی کنیم که آیا مقصر بودن به دولت و وزارت کشور بر می گردد یا باید به ریشه آن در جامعه نگاه کنیم؟ احزاب را باید آسیب شناسی کنند و ما هم آسیب شناسی داریم. ما پاسخگوی عملکرد خودمان هستیم. در طول ۷ ماهه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ ما تقریبا به لحاظ کمی و کیفی طبق امار بازده کمیسیون  ۷ برابر شده است، از نظر تعداد مصوبات و جلسات و  کنگره هایی که برگزار شده است. ما اجرای قانون احزاب را به جد دنبال کردیم. ما حتی برای احزابی که توان مالی برای اجاره محل کنگره نداشتند از طریق شهرداری کمک گرفتیم.

وی افزود: از جمله مهمترین اقدامات مان ابلاغ منشور گفت وگوی سیاسی است. در دوره آقای رحمانی فصلی منشور گفت و گوی سیاسی به سراسر استانداران در ۱۰ ماده ابلاغ شده که استانداران را موظف کرده گزارش سه ماهه بدهند.

سرمست گفت: اقدام بعدی تقویت خانه احزاب است. خانه احزاب ایران در این دولت احیا شده و جلساتش منظم برگزار می شود و نه تنها در نشست های فصلی شرکت می کنیم بلکه همایش هایی را برگزار کردیم و احزاب را دعوت می کنیم و با احزاب فعال نشست هایی داریم. درباره شرایط سیاسی برجام نشست هایی داشتیم و ما دست به سوی احزاب دراز کردیم. نشست های ما مقدمه ای شد که بعدا دیدید که در حضور آقای  روحانی نشست هایی داشتیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مبلغی حدود ۷ میلیون برای هر حزب در قالب یارانه احزاب اختصاص می یابد و آیا این صرفا یک بهانه تبلیغاتی برای دولت نیست؟ گفت: ما احیای یارانه احزاب را داشتیم و چند سال بود که خبری از یارانه برای احزاب نداشتیم و در این دولت پیگیری کردیم و برای احزاب یارانه گرفتیم. ما هیچ وقت ادعا نکردیم که یارانه ای دادیم که کل احزاب را نجات دادیم. ردیف بودجه ای اختصاص داده شده است. یارانه احزاب در سال ۹۶ دو میلیارد بوده و برای سال ۹۷ پنج میلیارد بوده و برای سال ۹۸ ، ۱۰ میلیارد تومان درخواست داشتیم و اینکه چقدر تخصیص داده شود باید بررسی شود و مشخص نیست.

وی افزود: احزاب درآمدهایی دارند، ولی درآمدهایشان باید شفاف شود.

سرمست در ادامه گفت: در وزارت کشور کمیسیون دانشجویی داریم که وارد مصادیق نمی شود و این شورای تامین استان است که تشخیص می دهد که چه فردی با مقتضیات امنیتی می تواند فعالیت کند یا نمی تواند.

وی تاکید کرد: ما تاکیدمان این است که فضای گفت‌وگو به صورت متوازن و باعدالت بین جریان های سیاسی برقرار شود و مجوزی اگر صادر شد، امنیت مراسم به وسیله ارگان‌های ذیربط برقرار شود و با هرگونه آشوب مقابله می‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.