پیام کوتاه در کوتاه ترین زمان به مخاطب می‌رسد، خواندن آن وقت زیادی نمی‌گیرد و تمام گوشی ‌ها نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. تمام این موارد در کنار یکدیگر باعث شده تا این ابزار ساده، تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌‎های شما برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان شود.

برخی از امکانات پنل که در اختیار دارید عبارتند از:

  *  بدون محدودیت زمانی در استفاده از پنل و اعتبار پیامکی

   * بانک شماره های موبایل به تفکیک استان، شهر، کد پستی و منطقه

   * بانک شماره های موبایل به تفکیک جنسیت، سن و نوع سیم کارت

 *   بانک شماره های اصناف مختلف مانند مهندسان، پزشکان، مدیران کارخانه و ...

   * ارائه گزارش دقیق از وضعیت ارسال و تحویل پیامک

 *   ارسال اس ام اس به صورت خودکار به بلک لیست مخابرات

   * ارسال اس ام اس به لیست سیاه

 *   ارسال اس ام اس با خط خدماتی بدون نیاز به چک و سفته

   * پاسخگوی خودکار (منشی پیامکی)

 *   برگزاری نظرسنجی

   * ارسال پیامک در آینده

 *   ارسال پیامک های تکرار شونده؛ مانند ارسال تبریک تولد به صورت سالیانه

   * دفترچه تلفن برای مدیریت مخاطبین و بسیاری از امکانات دیگر است.

با توجه به موارد ذکر شده برای بررسی چالش ها و راهکارهای موجود سامانه های پیامکی با امید بهرامی مدیر بازار یابی و فروش «سامانه پیامکی سحر» گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

IMG_

سامانه‌ پیامکی سحر از چه زمانی شروع به فعالیت کرد؟

سامانه‌ پیامکی سحر حدود 8 سال است که در زمینه‌ی ارسال پیامک‌های انبوه در حال فعالیت است و تا کنون نزدیک به 8 هزار کاربر را خدمات داده که حدود 700 الی 800 کاربر آن ثابت فعال هستند. در ابتدا بیشتر تمرکز سامانه‌های پیامکی بر روی ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی بود، اما با توجه به نارضایتی اغلب مردم از این پیامک‌ها، سعی کردیم با ارسال‌های هدفمند، رضایت ارسال ‌کننده و دریافت کننده پیامک‌ها را بهبود بخشیم.

در ادامه به‌دلیل نیاز بازار چند ماه اخیر بیشتر تمرکزمان را روی ارسال وب‌سرویس ارسال پیامک گذاشتیم که کار آن بیشتر ارسال کدهای تایید ثبت‌ن ام سایت‌ها و نرم‌افزارهاست.

در حال حاضر شرایط فعالیت سامانه ها‌ی پیامکی در کشور ما چگونه است؟

تمام اس‌ام‌اس های تبلیغاتی‌ که می‌بینید نهایتا از همین سامانه‌ پیامکی ارسال می‌شود؛ یعنی تقریبا جایگزینی ندارد. ارسال پیامک تبلیغاتی امروزه توسط سایت های ارائه دهنده خدمات پنل اس ام اس انجام می شود. برخی سایت های پنل ارسال اس ام اس از خود شرکت ارتباطات سیار به‌عنوان اپراتور مستقیم سرویس دهی می کنند و برخی از سامانه‌ها (مثل سامانه پیامکی سحر) نماینده آن شرکت ها هستیم و برخی سامانه‌های کوچک‌تر از ما سرویس و نمایندگی می‌گیرند که با راه اندازی سایت خود به مشتری خدمات دهند.

حدودا چند سامانه‌ و شرکت‌ دراین زمینه فعالیت می کنند؟

سه الی چهار سرخط اصلی وجود دارد؛ 1000، 2000،‌ 3000 و 5000 که دارای نمایندگی‌ از ارتباطات سیار هستند و مستقیم با ارتباطات سیار و زیرساخت لینک هستند. آنها نیز به حدود 30 الی40 سایت و شرکت نمایندگی داده اند،سایت‌های دیگر به عنوان خرده‌فروش، از طریق سرویس‌های وب‌سرویس به نمایندگی ها متصل و خدمات می‌دهند که اغلب هم موفق نیستند.

بیشتر سایت‌های موفق و مطرح همان سایت‌هایی هستند که از اپراتورهای اصلی سرویس می‌گیرند؛ یعنی اغلب کسانی که وارد این فضا می‌شوند جوانانی هستند که با 200-300 هزار تومان سرمایه از سایت‌های وسط (سایت‌های دارای نمایندگی از اپراتورها)‌ نمایندگی گرفته و بعد از مدتی کوتاه با خراب کردن بازار و همچنین زیان مالی کار را رها می کنند.

ارتباط و تعامل شما با شرکت های رقیب به چه گونه ای است؟

ما همکاران خوبی در این حوزه داریم. همه‌ ی ما سعی می‌کنیم تا نیاز مشتری را دیده و به آن پرداخته شود. با توجه به چالش‌های هر روزه‌ای که از سمت زیرساخت برای محدودیت اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و بخشنامه‌هایی که دائم برای جلوگیری یا آزاد سازی و همچنین تغییر ساختار وجود دارد باید هر روز به‌همراه برنامه‌نویس‌هایمان آماده باشیم که خود را با تغییرات زیرساخت تطبیق دهیم و این تغییرات هر روز ممکن است با دوره قبل تفاوت داشته و ممکن است مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کند.

به نظر من اگر زیرساخت از سامانه‌های قدیمی مشورت بیشتری بگیرد نتیجه بهتری خواهد گرفت.زیرا ما با نیازهای کاربر آشنایی بیشتری داریم و می‌توانیم راه کارهای بهتری را به آنها بدهیم. اما متاسفانه زیرساخت اغلب با رصد از راه دور تصمیم گیری می کند.به همین دلیل نه نیاز کاربر را به طور دقیق متوجه می شود و نه هیچ وقت این چالش به نتیجه‌ی مشخصی می‌رسد.

مزیت و برتری سامانه پیامکی سحر و شرکت شما با دیگر سامانه‌ها چیست؟

ما در سامانه ارسال پیامک سحر سعی داریم هزینه‌ها را برای کاربر کاهش دهیم و قیمت‌ها را متعادل در نظر گیریم؛ اما این اعتقاد را نیز داریم که هر چیز ارزانی بی‌حکمت نیست و قطعا خدمات و کیفیت محصول ارزان پایین تر است.

هزینه‌ها نیز باید متعادل با کیفیت‌ها باشند.

دقیقا ؛ همان‌طور که قبلا گفتم دائم در حال توسعه هستیم و مجبوریم با برنامه‌ریزی و هزینه درست پا به پای تغییرات جلو برویم.اینها مستلزم هزینه‌های خیلی بالایی است و سایت‌هایی می‌توانند خودشان را به‌روز نگه دارند که هزینه‌ها را پرداخت کنند. پس تا حدودی، مشتری هم باید آماده پرداخت این هزینه‌ها باشد. بعضی از مشتری‌ها ابتدا سراغ سایت‌های خیلی خیلی ارزان می‌روند و ناراضی از خدمات آنها دوباره سراغ سامانه های اصلی و باکیفیت می آیند.

آیا تغییراتی که از طرف زیرساخت ایجاد می‌شود موجب ریزش مشتری‌های شما می شود؟

بله، تا حدودی. مشتری‌های ما با توجه به اینکه قدیمی هستند، همیشه آمادگی این تغییرات را دارند. گروهی از مشتری‌ها که تنها می‌خواهند اس‌ام‌اس تبلیغاتی بدهند و اغلب هم چون کم و غلط هزینه می‌کنند ناامید شده و می‌روند. زیرا موضوع تبلیغ را اشتباه متوجه شده اند.

اگر فرهنگ ارسال پیامک به سمت ارسال انبوه و  موردنیاز مردم برود و همچنین توسط یک اتحادیه و انجمنی که توسط ما مورد تایید است ارسال شود، هم کیفیت ارسال‌ها بالا می‌رود و هم برای کسب‌وکار مفید است. مثالی برایتان می‌زنم؛ بعضی از مشتری‌ها اس‌ام‌اس کم ارسال می کنند و اعلام نارضایتی می‌کنند. ما هم می‌گوییم یا پیامک کم ارسال شده یا اینکه متن‌ مناسبی انتخاب نکرده اند. در ابتدا تصور می‌کنند پیامک آنها ارسال نشده؛ درحالی‌که اسناد نشان می‌دهد که پیامک ها ارسال شده است و دلیل عدم نتیجه گیری انتخاب متن اشتباه بوده است.چرا که همین انتخاب اشتباه متن بعضا نتیجه منفی دارد.

به طور مثال؛ شخصی برای سفارش تبلیغ تعویض روغنی خود با ما تماس گرفت.قطعا کسی با پیامک سراغ تعویض‌روغنی نمی‌رود، مگر اینکه شما درصد تخفیف خوبی داشته باشید که هم برای مشتری جذاب باشد و یک محصول ارزان‌تر تهیه کند و هم فروشنده به نتیجه دلخواه برسد. ناگفته نماند که حجم ارسال مناسب تاثیر زیادی در نتیجه گیری مطلوب دارد.یکی دیگر از ایرادها این است که اجازه داده شد تا خرده‌پیامک‌های بی‌ربط ارسال شود و اغلب هم یک بار ارسال بوده و دیگر هم ادامه نداشت.

نظر شما در مورد مخاطب‌سنجی و موقعیت‌سنجی با  پنل ارسال پیامک چیست؟

بعضی وقتها در استفاده از پنل ارسال پیامک جهت تبلیغات دچار تکرار می‌شویم؛ چقدر ریزش مو را تبلیغ کنند!؟ چقدر محصولات پزشکی را تبلیغ کنند؟! اما مثلا در زمینه‌ی تورهای مسافرتی همیشه اگر تخفیفات خوبی وجود داشته باشد نتیجه می‌دهد. اغلب مردم هم از پیامک تورهای مسافرتی رضایت دارند.

راهکار ما چیست؟! ما معتقدیم باید اپلیکیشنی طراحی شود که هر کاربر در آن، موضوعات مختلف را که دوست دارد علامت بزند و اگر تمایل نداشت علامت ها را حذف کند.این موضوعات شامل موضوعات پزشکی ، تفریحی ، رستوران‌ها و حتی دعوت به همایش‌ها و نمایشگاه‌ها می‌شود.

اما مشکل چیست؟! با توجه به کلاف سردرگم چندین اپراتور که سرخط‌های متفاوتی دارند و ارسال‌ها در دست یک سازمان واحد نیست، هماهنگ کردن آنها به لحاظ فنی و اینکه اصلا چه امتیازی به چه کسی داده شود سخت است و از ابتدای طراحی باید به این موضوع توجه می‌شد.

یعنی سرخط مشخص نشده و نظارتی هم روی آن وجود ندارد؟

کلاف آنقدر بزرگ و پیچیده شده که کار زیادی برای نظارت و برنامه‌ریزی لازم دارد.هماهنگی بین 10 کارمند با یک مدیر به نسبت زمانی که 80 مدیر با 2000 کارمند در ارتباط هستند بسیار ساده تر است.سرخط‌ها زیاد شده و چون هر سرخط دست یک شرکت است رسیدگی و نظارت غیر ممکن می شود.

یعنی با توجه به اینکه سرخط مشخص نشده و نظارتی روی پیامک‌ها نیست، ممکن است هر پیامکی جابه‌جا شود؟

بله؛ در آن اپلیکیشن که عنوان شد هر سرخط به یک موضوع اختصاص داده می شود و تمام پیامک‌های مرتبط با آن موضوع از همان سرخط ارسال می شود.

آیا پیامک، ابزار خوبی برای امور تبلیغاتی به حساب می آید؟

یک شعار قدیمی که بازاریاب‌های آمریکایی‌ به آن معتقد بودند این است که شما باید 80 درصد بودجه‌ات را خرج تبلیغات کنی تا بیشترین سود را ببری که این نکته در ایران رعایت نمی‌شود. پیامک‌های تبلیغاتی ابزار بسیار خوبی است به شرط اینکه ساماندهی شود، هدفمند ارسال شود و اینکه به اندازه و با متن مناسب و جذاب ارسال شود. تمام کسانی که از پیامک تبلیغاتی نتیجه نمی‌گیرند این چند مورد را رعایت نمی‌کنند. یکی از اصول مهم نیازسنجی درست و مرتبط با نیاز روز جامعه است.

پنل اس ام اس با وب سرویس چه تفاوتی دارد؟

پنل اس ام اس، محیط کاربری است که هر شخص با ثبت نام در آن می تواند انواع ابزار ارسال و دریافت پیامک انبوه را تحت وب به صورت یک سامانه و پایگاه داده مدیریت کند که وب سرویس ارسال اس ام اس یکی از ابزارها و خدمات داخل پنل پیامک است.

چالش اصلی این صنف را چه می دانید؟

بهتر است بستن پیامک‌های تبلیغاتی بر روی کسانی که نیازمند دریافت کدهای ثبت‌نام و اطلاع ‌رسانی واجب با سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها هستند را مطرح کنم. چون قطعا همان خطوطی که پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کردند، پیامک کد تایید ثبت ‌نام یک سایتی را نیز ارسال می کردند و کسی که آن را می‌بست از آن هم محروم می‌شد. متاسفانه شرکت زیرساخت، خطوط خدماتی را به گونه ای ارائه داد که هر کس با تحویل مدارک مورد نیاز از این خطوط خدماتی استفاده کند. تنها با یک قول و قرار که مثلا از آن خط استفاده تبلیغاتی نکند که خیلی‌ها نیز این قراردادها را رعایت نکردند.

ما این نیاز را دیدیم و دو خطی که ازقبلا ‌خدماتی ‌شده بود را برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار دادیم که کاربران با روش اعتبارسنجی ابتدا در سایت یک الگوی ثابت تعریف کنند. مثلا به سایت ما خوش آمدید و کد ثبت‌نام شما این است و تنها این قالب قابل‌ارسال است که از طریق دریافت خدمات وب سرویس پیامک در پنل اس ام اس سحر برای صاحبین وب سایت ها و توسعه دهندگان نرم افزار قابل تهیه است.

چرا دو خط پیامکی برای وب سرویس ارسال پیامک در نظر گرفته اید ؟

مهم ترین فاکتور ارسال اس ام اس کد تایید یا رمز عبور برای ثبت نام در وب سایت ها سرعت در ارسال است که مشکل تاخیر در اغلب اپراتور های پیامکی وجود دارد.  ما ضمن انتخاب یک خط اصلی پر سرعت و همچنین هماهنگی لازم با اپراتور جهت سرعت بخشی به ارسال اس ام اس از خطوط ویژه وب سرویس پیامکی یک خط پشتیبان پر سرعت برای ارسال پیامک های کد تایید در نظر گرفته ایم تا در صورت هر گونه اختلال به سرعت در وب سرویس ارسال پیامک سامانه جایگزین شود.

مطلبی در پایان وجود دارد که بخواهید عنوان کنید؟

واقعیت امر این است که تنوع خدمات و وب سرویس های یک سامانه پیامکی بسیار گسترده است و ممکن است در آینده متناسب با تکنولوژی های روز بهینه تر و کاربر پسند تر هم شود، همانگونه که نسب به ده سال پیش خدمات متنوع تری برای کاربران و صاحبین کسب و کار وجود دارد.

از صاحبین کسب و کار به ویژه متقاضیان خدمات ارسال پیامک برای استارت آپ های نوین و آنلاین دعوت می کنم اطلاعات و مقالات مفید در خصوص نحوه ارسال پیامک به صورت انبوه  و همچنین کارکرد پنل اس ام اس   https://www.saharsms.com را مطالعه و ما را نیز از نظرات و نیازهای جدید خود مطلع سازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.