پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت امشب (جمعه نهم آذرماه) با اعلام برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.

یکی از بخش های جشنواره فیلم مقاومت که دوره دوازهم افزوده شده است، معرفی چهره سال مقاومت است. سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۲، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سال ۲۰۱۴، عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیرکل انصارالله یمن در سال ۲۰۱۶ به عنوان چهره های مقاومت انتخاب شدند.

جمال جعفر ابراهیم ملقب به ابومهدی المهندس متولد سال1954 بصره از پدری عراقی و مادری ایرانی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی در سال 1977 به اتمام رساند و در همان سال به حزب الدعوه پیوست.

زمانی که فعالیت حزب الدعوه از سوی صدام ممنوع شد وی عراق را به سوی کویت ترک کرد و چند سال در منطقه الجابریه کویت گذراند و در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می کرد.

در سال 1979، «دادگاه انقلاب» وابسته به حکومت حزب بعث، مهندس را متهم کرد که در ایجاد «حوادث ماه رجب» اعتراضات مردمی‌ که پس از دستگیری آیت الله سید محمد باقر صدر توسط بعثی‌ها، نقش داشته است.

 در آن روزها، سرکوبی حزب الدعوه که ابومهدی المهندس از اوایل دهه‌ هفتاد در آن فعال بود از سوی حزب بعث به اوج خود و حتی به حد اعدام‌های گسترده رسیده بود. چندی بعد که صدام حسین از سمت معاونت ریاست جمهوربه ریاست جمهوری رسیده و آیت الله صدر را اعدام کرد، ابومهدی مجبور شد از عراق مهاجرت کرده و در سال 1980 به کویت برود.

رابطه‌ ابومهدی مهندس با انقلاب اسلامی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. با تأسیس «لشکر بدر» (مجاهدین شیعه عراقی) به آن ملحق شد و نقشی مهم در مبارزه با ارتش بعثی عراق داشت. پس از خروج از کویت و استقرار در ایران، به سرعت در لشکر بدر پیشرفت کرد تا پس از سه سال و از اواسط دهه‌ هشتاد میلادی، فرمانده لشکر بدر شد.

در همان برهه بود که به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به رهبری آیت الله سید محمد باقر حکیم هم ملحق شد و مدت زیادی نگذشته بود که به عضویت شورای فرماندهی هشت نفره‌ مجلس اعلا هم انتخاب شد.

بعد از اشغال برخی استان‌های عراق به دست گروهک تکفیری داعش در ژوئن 2014، ابومهندس باز لباس نظامی‌اش را به تن کرد. در 16 ژوئن بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از «کادر جهادی‌‌ای که قبلا برای جهاد با صدام سلاح در دست داشتند» درخواست کرد که «فورا» به دفترهای تعیین شده در بغداد بپیوندند تا «حماسه‌ای جهادی» ضد داعش خلق شود.

از آن روز تا به حال او یکی از افراد مهم در الحشد الشعبی عراق است و افتخارات و حماسه آفرینی های فراوانی را برای رهایی کشور عراق از دست تروریست های تکفیری داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.