روزنامه الکترونیکی الان کویت با اعلام این مطلب ، به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد : قرار است اعضای شورای همکاری خلیج فارس به منظور رفع اختلافات یک نشست آمادسازی باحضور وزیران امور خارجه در کشور عمان برگزار کنند تا شرایط حضور همه سران در نشست دمام فراهم شود.

این نشست قرار است ۹ دسامبر (۱۸ آذر ) در دمام (شرق ) عربستان برگزار شود.

خالد الجارالله معاون وزیر خارجه کویت هم اخیرا اعلام کرد که نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در موعد مقرر یعنی ماه دسامبر به جای سلطنت عمان در عربستان و با حضور همه سران برگزار خواهد شد.

فعالان فضای مجازی قطر با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس در حل تنش میان اعضا موفق نبوده است ، خواستار تحریم این نشست از سوی امیر قطر شدند.

کارشناسان می گویند : دعوت رسمی سعودی ها از امیر قطر برای شرکت در نشست دمام به معنای پذیرش شکست سیاست های این کشور و هم پیمانان آن در اعمال تحریم علیه دوحه است .

عربستان ، بحرین ، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط ۱۳ شرط تعیین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تاکنون به آن تن نداده است .

طی این مدت امیر کویت تلاش های وسیعی برای حل این بحران انجام داده است اما این تلاش ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده است .

بعد از این اختلاف روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شدت متنشج شد واختلافات آنان را بیش از پیش کرد به نحوی که در حال حاضر امارات ، بحرین و عربستان در یک سو و کویت ، قطر و عمان هم در سوی دیگر این میدان ایستاده اند.

برخی گزارش ها حاکیست که &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رییس جمهوری آمریکا قصد دارد از رسوایی ناشی از دخالت سران سعودی در قتل &#۳۹;جمال خاشقچی&#۳۹; روزنامه نگار مخالف &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد عربستان ، برای وارد آوردن فشار به آنها برای بهبود روابط با قطر استفاده کند.

پنجم آبان ماه جاری و چند روز بعد از آنکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سخنانی آشتی جویانه از اقتصاد قطر تمجید کرد ، خالد العطیه معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در سخنانی اعلام کرد عذرخواهی از مردم قطر ، پایان دادن به تحریم و آغاز مذاکرات شروط دوحه برای از سرگیری روابط با کشورهای موسوم به مربع تحریم است .

امیر قطر ۲۹ آبان ماه گذشته با غیر قابل توجیه خواندن تحریم های اعمال شده علیه کشورش، اظهار داشت : گفت وگو با کشورهای تحریم کننده می بایست براساس اصول ثابت در روابط بین المللی و در راس آن احترام به حق حاکمیت هر کشور و عدم دخالت در امور داخلی آن باشد و این تنها راه حل برای رفع تنش با تحریم کنندگان قطر است .

تلاش برای برگزایر نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در حالی است که وزیران امور خارجه بحرین و مصر ۲۱ آبان ماه پس از پایان دهمین دور مذاکرات مشترک خود که در منامه برگزار شد، در بیانیه‌ای اعلام کردند: به خواسته‌های چهار کشور تحریم کننده قطر (عربستان، مصر، بحرین و امارات) به عنوان پایه و اساس حل بحران کنونی با دوحه، پایبند هستند.

در این بیانیه با تقدیر از تلاش های صورت گرفته از سوی کویت به عنوان میانجیگیر برای پایان دادن به این بحران ، آمده است: تمامی تلاش‌های قطر برای دور زدن این خواسته‌ها تنها به طولانی شدن زمان بحران منجر می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.