پژوهشکده اقلیم‌شناسی در روزهای ابتدای هر ماه پیش‌بینی فصلی برای چهار ماه آینده ارائه می‌کند، که با توجه به آخرین پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد وضعیت بارش و دمای کشور، ایمان بابائیان در گفت‌وگو با ایسنا،اظهارکرد: انتظار می‌رود بارش در ماه‌های دی و بهمن در محدوده نرمال و همچنین در اسفند کمتر از حد نرمال باشد.

این کارشناس هواشناسی تاکید کرد: با لحاظ بارش‌های پیش‌بینی شده برای ماه آذر میانگین بارش فصل پاییز بیش از نرمال خواهد بود اما در این بازه زمانی بارندگی در استان‌های واقع در جنوب شرق و شمال غرب از جمله سیستان و بلوچستان و اردبیل در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال مورد انتظار است.

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه نقشه‌های پیش‌بینی، حاکی از تضعیف نسبی سامانه‌های بارشی در فصل زمستان به‌ویژه ماه اسفند است، گفت: برخلاف بارش‌های بیش از نرمال و گاهی سیل‌آسا در دو ماه ابتدایی فصل پاییز، وضعیت بارش در فصل زمستان در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گفته بابائیان، کاهش بارش در فصل زمستان عمدتا در بخش‌هایی از سواحل خزر، جنوب شرق و غرب کشور متمرکز خواهد بود و مقدار کاهش بارش فصل زمستان در سواحل خزر محسوس‌تر است هر چند که سهم درصدی آن زیاد نیست.

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی در ادامه به شرایط دمایی کشور اشاره و اظهارکرد: تغییرات دمای کشور در مقیاس ماهانه به گونه‌ای است که میانگین دما در ماه آذر حدود نیم درجه بیش از نرمال است اما افزایش آن در ماه‌های دی و بهمن بین دو تا سه درجه خواهد شد.

بابائیان در مورد وضعیت بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر) با اشاره به اینکه طی دو ماه آغازین سال زراعی به دلیل عبور سامانه‌های بارشی از جنوب غرب کشور استان‌های واقع در این ناحیه از جمله ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و بوشهر بارش بیش از حد نرمال را دریافت کرده‌اند، گفت: از آغاز سال زراعی جاری تاکنون مجموع بارش دریافتی کشور ۵۷.۴ میلی‌متر ثبت شده که در مقایسه با دوره بلندمدت و سال گذشته به ترتیب ۲۷ و ۳۵.۹ میلی‌متر افزایش را تجربه کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: در دو ماه آغازین سال زراعی، بیشترین افزایش بارش در استان‌های واقع در جنوب غرب و غرب و بیشترین کاهش بارش در استان‌های واقع در شمال غرب کشور رخ داده است. بارش در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به ترتیب ۱۹۳.۴، ۱۷۹.۹، ۱۵۰.۴، ۱۲۸.۵ و ۱۱۶.۵ میلی‌متر از نرمال فزونی یافته در حالی که استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی به ترتیب ۲۲.۹ و ۱۴ میلی‌متر کاهش بارش داشته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.