خبرگزاری رویترز نوشت، ترزا می، نخست وزیر انگلیس در حالی مستقیما از مردم بریتانیا درخواست حمایت از توافق اخیر بر سر بریگزیت را کرده که هنوز از حمایت کامل حزب خودش از این توافق اطمینان خاطر ندارد.

ترزا می همچنین به دیدار رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل می‌رود تا آخرین مذاکرات را با آنها بر سر بریگزیت بعد از حمایتی که این رهبران از پیش‌نویس توافق اخیر به عمل آوردند، داشته باشد.

ترزا می در نامه سرگشاده خود نوشت، با تمام وجود تلاش می‌کند تا این پیش‌نویس را در پارلمان بریتانیا به تصویب برساند در حالی که این دورنما با توجه به مخالفت‌های فزاینده با این توافق در داخل و خارج از حزب محافظه کار ترزا می کمرنگ‌تر شده است.

ترزا می در این نامه تصریح کرد: این توافقی خواهد بود که در راستای منفعت ملی ما است- توافقی که به نفع همه کشور ما و همه مردم ما چه کسانی که در همه پرسی به خروج و چه کسانی که به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: ترک اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ یک فصل جدید در زندگی ملی ما را رقم می‌زند و بعد از مجادلات تلخ بر سر اروپا ما شاهد رسیدن زمان آشتی و از نو شروع کردن خواهیم بود.

به گفته ترزا می، این توافق نتیجه رفراندوم بریگزیت را با اجازه دادن به بریتانیا برای تحت کنترل گرفتن پول، قوانین و مرزهای خود مورد احترام قرار می‌دهد.

او تاکید کرد: این توافقی برای آینده‌ای درخشان‌تر خواهد بود که ما را قادر می‌سازد فرصت‌هایی را که در پیش روی ما قرار دارد غنیمت بشماریم.

نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی برگزار می‌شود که دولت اسپانیا مدعی شده که انگلیس و اتحادیه اروپا با درخواست‌هایش بر سر آینده جبل الطارق موافقت کرده‌اند.

با این حال ترزا می در این نامه تاکید کرد: موضع بریتانیا در مورد حاکمیت جبل الطارق تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد. من به بریتانیایی بودن جبل الطارق افتخار کرده و همواره پشت آن می‌ایستم.

به نقل از یورو نیوز، پس از برگزاری نشستی ۱۱ ساعته برای پاسخ به درخواست اسپانیا درباره سرنوشت تنگه جبل‌الطارق پس از بریگزیت که تا روز شنبه به طول انجامید، سرانجام اعلام شد که توافقات لازم حاصل شده و به این ترتیب نشست روز یکشنبه سران اتحادیه اروپا برای تصویب نهایی پیش‌نویس بریگزیت طبق برنامه برگزار خواهد شد.

قرار است عصر امروز (یکشنبه) ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا و دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی و رئیس نشست روز یکشنبه دیدار کند و شب گذشته اعلام شد که تاسک با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در موضوع جبل‌الطارق به توافق رسیده است.

سانچز پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که بریتانیا موضع خود را درباره آینده این تنگه پس از بریگزیت بطور شفاف اعلام نکند مانع از رسیدن به اجماع در نشست روز یکشنبه خواهد شد.

پریبن آمان، سخنگوی تاسک در پیامی توییتری اعلام کرد: با گفت‌وگوی تلفنی چند دقیقه گذشته تاسک و سانچز، ما به رسیدن به توافق در نشست روز یکشنبه نزدیکتر شدیم.

بنا بر اعلام دیپلمات‌ها، پیش از تماس تلفنی روز شنبه تاسک و سانچز، مذاکره کنندگان بریتانیایی و اسپانیایی به همراه شماری از مقامات اتحادیه اروپا در تمام طول شب در حال گفت‌وگو بودند تا به توافقی دست یابند که به مادرید دربارۀ چگونگی تاثیر توافقات بریگزیت بر جبل‌الطارق تضمین بدهد؛ قرار است تضمین‌هایی که در جریان این گفت‌وگوها حاصل شده است به بیانیۀ نهایی رهبران اتحادیه اروپا اضافه شود.

دولت بریتانیا همچنین متن نامه‌ای را منتشر کرد که توسط تیم بارو، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا به دفتر دونالد تاسک فرستاده شده بود. در این نامه بریتانیا اعلام می‌کند که قراردادهای تجاری که در آینده میان لندن و بروکسل منعقد می‌شوند، بر جبل‌الطارق اعمال نخواهد شد.

بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی بر این باورند که تهدیدات سانچز در موضوع جبل‌الطارق با اهداف داخلی انجام شده است بویژه آنکه قرار است آخر هفته آینده در منطقه اندلس اسپانیا در مجاورت جبل‌الطارق، انتخابات محلی برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.