عباس عبدی، نویسنده‌ سرشناس کودک و نوجوان، حوالی ظهر امروز (جمعه دوم آذر) به دلیل ابتلا به بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.

عباس عبدی، نویسنده‌ سرشناس کودک و نوجوان درگذشت

این نویسنده که با رمان‌هایی همچون «روز نهنگ»، «هنگام لاک‌پشت‌ها»، «شکارچی کوسه‌ کر» و «شناگر» به مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شده است، فعالیت جدی خود در حوزه ادبیات کودکان و نوجوان از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد.

عبدی طی این سال‌ها در آثار نوجوان خود به معرفی جغرافیا و فرهنگ بومی جنوب کشور پرداخت. وی با خلق قهرمانان بومی، ضمن معرفی چهره‌ جدیدی از نوجوانان ایرانی، چالش‌هایی را در حوزه‌ محیط زیست مطرح کرد. این رویکرد سبب شد تا وی جوایز متعددی همچون لوح تقدیر جشنواره سپیدار، جایزه کتاب سال قشم و... را به نام خود ثبت کند.

این نویسنده‌ در گفت‌وگویی درباره‌ این روی‌کرد خود گفته بود: «درک من از نویسندگی این است که درباره‌ چیزی یا جایی بنویسم که آن را خوب می‌شناسم. فضای زندگی کودکی و نوجوانی من و بعدها فضای کاری‌ام عمدتاً در جنوب کشور و دریایش و چند سالی نیز در کنار دریای شمال، گذشته است. عنصر دریا یک عنصر غالب در ذهنیت من است. بخشی از شخصیت من با دریا شکل گرفته‌ است. تجربه‌های زیادی چون توفان و حتی غرق شدگی را از سر گذرانده‌ام. من فکر می‌کنم در جنوب، عناصر داستانی با قدرت بیشتری خود را نشان می‌دهند. هر نویسنده باید فضای آشنای خود را به نگارش در آورد. من هر روز صبح پرده‌ اتاقم را کنار می‌زنم و به دریا نگاه می‌کنم.»

این نویسنده که متولد آبان در سال ۱۳۳۱ بود، علاقه‌ی زیادی به کودکان و ‌نوجوانان داشت و علی‌رغم نوشتن در حوزه‌ بزرگسال، قلم‌زدن برای نوجوانان را بسیار دوست داشت. عبدی ابتدا با سرودن شعر به دنیای ادبیات وارد شد و بعد داستان را  برگزید. رمان «دریا خواهر است» و مجموعه داستان‌های «قلعه پرتغالی»، «باید تو را پیدا کنم» و «پرنده هلندی» آثار موفق او ‌در حوزه‌ بزرگسال است که توسط نشر چشمه منتشر شده‌اند.

این نویسنده‌ پرکار، دو رمان بزرگ‌سال و دو رمان نوجوان در انتظار چاپ دارد و اخیرا رمانی با موضوع کودکان کار را به دست چاپ ‌سپرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.