روزنامه‌ای فرانسوی خواستار عدم دعوت «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به نشست آتی گروه ۲۰ در «بوینس آیرس»، پایتخت آرژانتین شد.

روزنامه‌ «لوموند» به قلم «تِری پُل»، نویسنده فرانسوی در مقاله‌ای، ولی‌عهد سعودی را «حاکم مستبد» خواند و نوشت که دعوت از او برای شرکت در نشست آتی گروه ۲۰ (۲۰ کشور دارنده اقتصاد بزرگ) حامل پیام وحشتناکی برای خانواده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مقتول سعودی و همه کسانی خواهد بود که به توقف «خودکامگی و تکبر» این شاهزاده سعودی امیدوارند.

آقای پل در مقاله خود می‌نویسد، نشست گروه ۲۰ جای خوش و بش کردن نیست بلکه نشست مهم سران کشورهای مهم دنیا است.

او با بیان اینکه که «نباید فراموش کنیم فردی زیر شکنجه کشته شده است»، از همه خواست در قضیه ترور خاشقچی اخلاق و رفتار انسانی را نباید قربانی سیاست‌ها کنند.

نویسنده مقاله لوموند از اینکه اتحادیه اروپا، فرانسه و آمریکا در این قضیه صرفا به محکوم کردن جنایت قتل خاشقچی اکتفا کرده‌اند، انتقاد کرد و خواستار محاکمه «محمد بن سلمان»، آمر اصلی این جنایت شد.

این نویسنده می‌نویسد اگر امروز در برابر ولی‌عهد مستبعد سعودی ایستاده نشود، در آینده جنایت‌های مشابهی بر سر فعالان حقوق بشری و رسانه‌ای در عربستان سعودی خواهد آمد.

او روایت‌های سعودی از نحوه کشته شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی را «متفاوت و متناقض» خواند و گفت که بهتر است که در این مورد پرسیده شود آمر قتل خاشقچی کیست نه اینکه قاتل او چه کسی است.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد و متنفذ سعودی بیش از یک ماه پیش در کنسولگری سعودی در شهر استانبول به قتل رسید و بر اساس شواهد و اطلاعات ترکیه، جسد او تکه تکه شده و با اسید از بین رفته است.

ترکیه می‌گوید بر اساس شواهدی که در دست دارد، قتل این روزنامه‌نگار مقیم آمریکا به دستور مقامات ارشد سعودی اتفاق افتاده و محال است چنین جنایتی بدون علم آن‌ها صورت بگیرد.

عربستان سعودی مدعی است که قتل خاشقچی از سوی نیروهای خودسر بوده و ولی‌عهد سعودی هیچ گونه نقشی در این قتل نداشته است.

با این حال، براساس گزارش‌های رسانه‌ای، ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این است که آمر اصلی قتل جمال خاشقچی کسی نیست جز خود محمد بن سلمان.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.