«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد: ما باید اسامه بن‌لادن سرکرده شبکه القاعده را خیلی زودتر دستگیر می کردیم.

در ادامه این توئیت اضافه شده است: رئیس جمهوری وقت آمریکا از شکار این هدف بازماند، میلیاردها دلار به پاکستان پول دادیم ولی آنها به ما نگفتند که بن لادن در آن کشور زندگی می کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که دیگر میلیاردها دلار به پاکستان نمی دهیم زیرا آنها پول آمریکا را می گیرند، اما برای ما کاری نمی کنند.

این سخنان البته با واکنش شدید مقامات پاکستان مواجه شد.

نخست وزیر پاکستان در واکنش به تهدیدهای اخیر رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورش گفت: دولت اسلام آباد، در جنگ به اصطلاح تروریسم به رهبری آمریکا خسارت های جبران ناپذیر متحمل شد و از این پس تنها در راستای منافع خود عمل خواهد کرد.

«عمران خان» در پاسخ به اتهامات اخیر ترامپ علیه پاکستان گفت: سخنان اهانت آمیز رئیس جمهوری آمریکا زخم مردم پاکستان را که از جنگ با تروریسم آسیب دیده اند، تازه کرد، پاکستان در جنگ به رهبری آمریکا دچار خسارت شدید مالی و جانی شده است.

وی در ادامه نوشت: او (ترامپ) نیاز دارد که حقایق تاریخ را به درستی درک کند، پاکستان از جنگ به رهبری آمریکا خسارت دیده ا ست از این پس تنها در راستای منافع مردم خود عمل خواهیم کرد.

البته ترامپ در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی نیز با بیان اینکه پاکستان از شبکه حقانی از زیرشاخه های گروه طالبان افغانستان حمایت می کند از پرداخت کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان جلوگیری کرد.

مقامات پاکستانی در واکنش به این اقدام ترامپ گفتند: ارتش پاکستان برای ریشه کنی تروریسم دو عملیات بزرگ نظامی را در مناطق قبایلی آغاز کرد که این اقدامات به بی خانمان شدن صدها هزار نفر از مردم قبایلی منجر شد.

عمران خان در تازه ترین پیام توییتری خود گفت: جنگ آمریکا در منطقه نه تنها به بی خانمان شدن مردم قبایلی منجر شد بلکه بر زندگی مردم عادی پاکستان تاثیر منفی گذاشت.

وی اضافه کرد: پاکستان حمایت های لجستیکی رایگان در اختیار نیروهای آمریکایی قرار داد، اگر ترامپ توانایی آن را دارد بهتر است به دنبال متحد دیگری در منطقه برای خود بگردد.

ترامپ همچنین روز یکشنبه در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی گفته بود: آمریکا سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به عنوان کمک بلاعوض به پاکستان پرداخت می کرد، در حالی که این کشور از بن لادن حمایت می کرد.

وی بابیان اینکه پاکستان هیچ کاری برای ما انجام نداد افزود: من به این کمک ها پایان دادم.

نخست وزیر پاکستان همچنین به این بخش از سخنان ترامپ تاخت و در پیام توییتری خود گفت: آمریکا به جای اینکه پاکستان را مقصر اصلی ناکامی هایش در افغانستان بداند باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا طالبان بیش از پیش قدرتمندتر شده است.

وی گفت: با وجود حضور ۱۴ هزار نیروهای ناتو و ۲۵۰ هزار نیروی افغان و هزینه یک تریلیون دلاری طی سال های گذشته، طالبان هنوز قدرتمندتر از قبل است.

جنگ توییتری بین رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر پاکستان زمانی آغاز شد که ترامپ در گفت وگو با یک رسانه غربی به شدت پاکستان را متهم به اقدامات دوگانه در قبال آمریکا کرد.

ترامپ با ادعای اینکه پاکستان، آمریکا را احمق فرض کرده است گفت: در حالی سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به پاکستان پرداخت کردیم که اسامه بن لادن در پناه آنها ( دولت و ارتش پاکستان ) در نزدیکی یک آکادمی ارتش زندگی می کرد.

«شیرین مزاری» وزیر حقوق بشر کابینه عمران خان و از منتقدان سرسخت سیاست های خارجی آمریکا نیز در واکنش به این سخنان ترامپ گفت: آمریکا با حملات غیر قانونی پهپادهای خود جان بسیاری از شهروندان پاکستان را (در مناطق قبایلی) گرفت.

یکی از رهبران جناح مخالف دولت پاکستان و وزیر پیشین امور خارجه در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: پاکستان زمانی وارد جنگ خودخوانده آمریکا شد که این جنگ هیچ ربطی به ما نداشت.

«خواجه محمد آصف» گفت: هر نوع همکاری با آمریکا کردیم چه در جنگ با ارتش شوروی سابق و چه در جنگ با تروریسم اما نتیجه آن جز خسارت های مادی و معنوی چیز دیگری نبوده است.

«مشاهد حسین سید» از سیاستمداران کهنه کار و از جناح مخالف دولت پاکستان نیز با انتقاد از سخنان ترامپ گفت: آمریکا هیچ کمکی به ما نکرده است آنچه که دریافت کردیم بر اساس مکانیسم صندوق حمایت از ائتلاف مبارزه با تروریسم بود که تنها ۱۸ میلیارد دلار و نه ۳۳ میلیارد دلار مورد ادعای ترامپ دریافت کرده ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.