خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که برای حضور در نشست بین‌المللی امنیتی Halifax در کانادا به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بی بی سی، در پاسخ به این سوال که چگونه ترکیه توانسته است به فایل‌های صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی دست یابد، گفت: اخبار منتشر شده منبی بر شنود ترکیه از کنسولگری عربستان به هیچ وجه صحت ندارد. این فایل‌های صوتی در دست سازمان اطلاعاتی ترکیه است اما ما نمی‌توانیم منابع این فایل‌های صوتی را اعلام کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان سیا بر این باور است که جمال خاشقجی به دستور ولیعهد عربستان کشته شده است، آیا ترکیه نیز چنین باوری دارد، گفت: همان گونه که می‌دانید ۱۸ نفر این کار را انجام داده‌اند. این افراد در عربستان در بازداشت به سر می‌برند. مقامات ترک می‌خواهند که این افراد بازداشت شده برای محاکمه به ترکیه منتقل شوند. ما برخی اسناد و مدارک داریم که آنها را با برخی از کشورهای ناتو در میان گذاشته‌ایم.

آکار در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: علاوه بر فایل‌های صوتی برخی اطلاعات و مدارک دیگر نیز در اختیار این کشورها قرار گرفته‌ است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این فایل‌های صوتی در اختیار عموم نیز قرار خواهد گرفت، نیز گفت: در حال حاضر نه. این مسئله به شرایط و پیشرفت موضوع بستگی دارد.

آکار درباره نحوه تحقیقات عربستان سعودی درباره پرونده خاشقجی گفت: همانگونه که می‌دانید ما از دستگاه قضایی عربستان سعودی درخواست کردیم که مظنونان را به ترکیه منتقل کنند. در واقع اگر این افراد در محل وقوع جرم مورد محاکمه قرار گیرند، شرایط بسیار بهتر می‌شد اما تاکنون ما جوابی از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم.

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به این سوال که در حالی که در ترکیه خبرنگاران بسیاری در بازداشت به سر می‌برند، اقدامات و پیگیری‌های اخیر آنکارا درباره پرونده خاشقجی چندان واقعی به نظر نمی‌رسد، گفت: شرایط هیچ روزنامه‌نگاری که در حال حاضر در زندان ترکیه به سر می‌برد، مشابه وضعیت خاشقجی نیست. در واقع روزنامه‌نگاران بازداشت شده به دلیل اتهامات وارده در زندان به سر می‌برند. هیچ یک از این روزنامه‌نگاران به خاطر فعالیت روزنامه‌نگاری‌شان در زندان نیستند.

وی درباره اینکه بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ترکیه در زندان به سر می‌برند و این رقم بیشتر از روزنامه‌نگاران بازداشتی در چین است، گفت: افراد بازداشت شده در زندان ترکیه، روزنامه‌نگار نیستند در واقع این افراد تنها عنوان روزنامه‌نگار را دارند. اسناد بسیاری در این باره موجود است. اگر با دقت پرونده آنها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که آنها چه اقداماتی انجام داده‌اند.

او در ادامه اظهاراتش تاکید کرد که روند قضایی در ترکیه مستقل است.

وزیر دفاع ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بحران سوریه و توافق ترکیه و روسیه درباره ادلب گفت: ما به دنبال حفظ ثبات هستیم و توافق ادلب بر این اساس است.

وی در پایان اظهاراتش درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر جدایی ترکیه از غرب گفت: من این اظهارات را درک نمی‌کنم. ما با برخی از کشورها اختلافاتی داریم اما این اختلافات تنها مربوط به کشورهای غربی نمی‌شود. اختلاف‌نظرهایی هم با شرق داریم اما معتقدیم که این اختلاف نظرها با مذاکره و ارائه راه‌حل مشترک قابل حل است. از سوی دیگر این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که در برخی موضوعات ما از غرب دور نمی‌شویم اما غرب ما را پس می‌زند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.