حسن روحانی شامگاه دوشنبه در جمع نخبگان آذربایجان غربی افزود: اگر اقدامات دولت در گذشته نبود، با روندی که دریاچه ارومیه داشت، سال گذشته از بین رفته بود و معضلات آن گریبان ۱۵ میلیون جمعیت را می گرفت. 

وی با تاکید بر اینکه در سایه این اقدامات، دریاچه ارومیه در حال حاضر تثبیت شده، بیان کرد: علاوه بر تثبیت تراز، عمق دریاچه نیز افزایش یافته است. 

وی اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه در راستای حل مشکلات زیست محیطی منطقه بسیار مهم بوده و اقدامات مربوط به آن زمینه کاهش مشکلات محیط زیست را در پی داشته است. 

رییس جمهوری افزود: تنها در آذربایجان غربی ۲۵ هزار هکتار بیابان زدایی انجام شده که بخش عمده آن در حوالی دریاچه ارومیه بوده است. 

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت آذربایجان غربی در راستای توسعه تجارت بین المللی به ویژه در حوزه کشورهای همسایه، ادامه داد: این استان با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق هم مرز است و می تواند تهدید وضعیت اقتصادی را به فرصتی بزرگ تبدیل کند. 

وی با تاکید بر اینکه ارتباط ایران با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق ارتباطی تاریخی و غیرقابل تاثیرپذیری از کشورهای فرامنطقه ای است، ادامه داد: مراودات تجاری و اقتصادی ایران با این سه کشور قابل توجه بوده و روز به روز در حال افزایش است. 

روحانی ادامه داد: در سفر اخیر رییس جمهوری عراق به کشور توافق شد تا حجم مبادلات ۱۲ میلیارد دلاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برسد و مراکز صنعتی در مرزهای ۲ کشور ایجاد شود. 

وی با اشاره به اینکه مردم، فعلان اقتصادی و تجار استان های مرزی باید برای کاهش فشار اقتصادی در شرایط کنونی کشور تلاش کنند، افزود: آمریکا تمام توان خود را به کار گفته تا به کشورمان لطمه بزند اما آنان نمی توانند اراده خود را به ملت های منطقه و به ویژه ملت عزتمند ایران تحمیل کنند. 

وی با اشاره به اینکه دولت چیزی از آن خود ندارد و همه سرمایه های کشور مربوط به ملت است، ادامه داد: ما در کنار هم می توانیم شاهد تحولات بزرگی باشیم و آن را در سال های طولانی گذشته اثبات کرده ایم. 

وی این برهه زمانی را زمان آزمایش دولت و ملت دانست و ادامه داد: تمام مسوولیت ها بر دوش دولت نیست و مردم نیز در مقابله با تهدیدها و توطئه های دشمن مسوولیت دارند. 

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم که ایران اسلامی نظیر همه آزمایش های تاریخی گذشته از این آزمایش با سربلندی خارج می شود و قدرت خود را به رخ جهانیان می کشد. 

وی آذربایجان غربی را دارای ظرفیت های قابل توجه در حوزه های مختلف توسعه ای دانست و بیان کرد: گردشگری از جمله مهمترین حوزه هایی است که می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه تعامل فرهنگی با مردم دیگر مناطق را فراهم کند. 

وی تاکید کرد: وجود جاذبه های تاریخی در این استان و زمینه برای گردشگری سلامت به خاطر هزینه های بسیار کم درمانی از جمله این ظرفیت هاست. 

ریس جمهوری همچنین در آیین افتتاح پروژه های عمرانی و خدماتی در حاشیه این جلسه با اشاره به اینکه ارومیه تاریخ درخشانی در حوزه آموزش طب دارد، گفت: سراسر آذربایجان غربی در حوزه های مختلف، مایه مباهات مردم آن است. 

وی ادامه داد: مسلمان، ارمنی، آشوری، ترک و کرد این استان برادرانه در کنار هم زندگی کرده اند و به آبادانی مشغول هستند. 

وی توسعه بخش کشاورزی در آذربایجان غربی را ستودنی دانست و اضافه کرد: افزایش تولیدات بخش کشاورزی و ارتقای بهره وری در این بخش بسیار رضایت بخش است و افتخاری برای مردم و دولت به شمار می رود. 

رییس جمهوری با قدردانی از وزارت نیرو به خاطر مدیریت تابستان سخت امسال در حوزه منابع آب و برق، اضافه کرد: مردم نیز همکاری خوبی در این خصوص داشتند که باید از آنان نیز قدردانی کرد. 

روحانی تخصیص ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در حوزه آب آذربایجان غربی طی مدت فعالیت های دولت یازدهم و دوازدهم را بی نظیر دانست و ادامه داد: با وجود شرایط سخت اعتباری توانستیم کارهای بسیار بزرگی را در این حوزه انجام دهیم. 

به گزارش ایرنا در بخشی از این آیین نیز چندین طرح شامل فرودگاه ماکو، طرح های درمانی ارومیه، طرح های گازرسانی و ... از طریق ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری افتتاح شد. 

به گزارش ایرنا حجت الاسلام دکتر حسن روحانی و هیات دولت امروز دوشنبه میهمان مردم آذربایجان غربی هستند؛ در این سفر یکروزه ۱۰ طرح بزرگ در حوزه های بهداشتی درمانی، گازرسانی، آبخیزداری، فرودگاه، راه آهن نیروگاه سیکل ترکیبی با هزینه ۹ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریالی افتتاح و عملیات اجرایی ۲ طرح در بخش های آبخیزداری و گازرسانی روستایی به ارزش ۴۸۶ میلیارد ریال آغاز شد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.