خبرگزاری دولتی عربستان (واس) نوشت: دو طرف در این دیدار پیرامون امور منطقه ای، روابط دو جانبه و مسایل مورد علاقه مشترک گفت وگو کردند.

این گزارش به جزییات بیشتری از این ملاقات اشاره نکرد.

رییس جمهوری عراق در ادامه سفر منطقه ای خود دیروز (دوشنبه) از تهران وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و با &#۳۹;سلمان بن عبدالعزیز&#۳۹; شاه سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که سفر «برهم صالح» به کشورهای منطقه در راستای برقراری بهترین روابط با همسایگان صورت می گیرد.

برهم صالح سفر منطقه ای خود را از اردن ، کویت و امارات آغاز کرد و سپس به تهران رفت .

دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برهم صالح در سفر به تهران با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران دیدار و بر اهمیت تداوم تلاش‌ها و همکاری مشترک برای توسعه روابط میان دو کشور تاکید کرد.

در ادامه بیانیه ضمن موفقیت آمیز توصیف کردن سفر برهم صالح به ایران گفته شده است که در این سفر بر اهمیت ثبات و امنیت منطقه به طوری که در راستای منافع تمامی کشور‌های منطقه باشد تاکید شد.

عربستان سعودی که پس از اشغال کویت از سوی عراق در سال ۱۹۹۰ سفارت خود را در بغداد بست و پس از صدام نیز به بهانه های مختلف این کشور و دولت دموکراتیک آن را بایکوت کرده بود، در سال ۲۰۱۶ اقدام به بازگشایی سفارت خود کرد. 

روابط دو کشور در زمان نخست وزیری حیدر العبادی (۲۰۱۴ - ۲۰۱۸) به سمت عادی سازی پیش رفت و دو طرف در سال ۲۰۱۷ به تشکیل یک شورای هماهنگی با هدف بهبود و تقویت همکاری ها اقدام کردند

دو کشور روز شنبه ۱۹ آبان و در جریان سفر &#۳۹;خالد الفالح &#۳۹; وزیر انرژی سعودی به بغداد توافق کردند که برای ثبات بخشیدن به بازار جهانی نفت نفت و مشارکت شرکت های سعودی در بازار انرژی عراق با یکدیگر همکاری کنند.

بر اساس گزارش منابع عراقی دو طرف در جریان این دیدار در مورد طرح صادرات برق عربستان به عراق برای تأمین انرژی مورد نیاز این کشور نیز گفتگو کردند.

عراق سال‌هاست با بحران تولید برق روبروست و اکثر شهروندان این کشور تنها چند ساعت در روز از برق برخوردارند. این کمبود در ماه‌‌های گذشته به اعتراضات خونین خیابانی منجر شد. در حال حاضر این کشور ۱۳۰۰ مگاوات برق و همچنین مقدار قابل‌ توجهی گاز برای استفاده در نیروگاه تولید برق خود از ایران خریداری می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.