نیوریوک‌تایمز در گزارشی نوشته است: ترامپ که یکبار رهبران سعودی را به خاطر "بدترین سرپوش گذاشتن در تاریخ لاپوشانی‌ها" مورد انتقاد قرار داده بود، از عربستان سعودی در چند روز گذشته به عنوان متحد صادق و منحصر به فرد خود یاد کرده است. این در حالی است که سیا اعلام کرده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، رهبر دوفاکتوی پادشاهی این کشور، دستور قتل را داده است.

ترامپ اعلام کرده بود که وی منتظر گزارشی درباره مرگ خاشقجی توسط دولتش است اما به نظر می‌رسد که او اهمیتی به این گزارش نمی‌دهد. او اعلام کرده که این گزارش به طور مشخص نشان نمی‌دهد که مسوول اصلی چه کسی است و خطر درافتادن با آژانس‌های اطلاعاتی‌اش را به جان خریده است.

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز این سوال را مطرح کرد: آیا واقعا کسی در این باره می‌داند؟!

همچنین وی علاقه کمی به یکی از مدارک و اسناد بسیار مهم در این پرونده نشان داده و آن نوار صوتی مرگ خاشقجی است که در ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاد. این نوار صوتی توسط دولت ترکیه به سازمان سیا داده شد.

ترامپ اعلام کرد که او هیچ دلیلی نمی‌بیند که به این نوار گوش کند: "این نوار بسیار دردآور و وحشتناک است."

اظهارات رئیس‌جمهور یک نمونه بسیار مهم است که نشان می‌دهد که چرا ترامپ عمیقا بر روی ولیعهد ۳۳ ساله سرمایه‌گذاری می‌کند. بن سلمان اکنون یک اهرم اصلی در مسائل خاورمیانه از ایران گرفته تا روند مذاکرات اسرائیل – فلسطین بوده و حتی یک خریدار موفق برای تسلیحات نظامی آمریکا است؛ البته قراردادهایی که هنوز بیشتر پول آنها پرداخت نشده است.

 همه این مسائل نشان می‌دهد که چرا ترامپ تصمیم گرفته است که به متحدش بچسبد. حتی وی به اسناد و مدارکی که می‌تواند اعتماد او را نسبت به ولیعهد به لرزه درآورد، گوش نمی‌دهد و همین مساله شکاف‌هایی میان او و مقامات اطلاعاتی ایجاد کرده است. به تازگی یکی از حوادث نشاندهنده تنش‌های داخلی رخ داد، زمانیکه سیا محمد بن سلمان را به قتل خاشقجی ربط داد، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌هایی که نشان می‌دهد که دولت آمریکا نتیجه نهایی را گرفته است، اشتباه است!

در مقابل برای ترامپ همین کافی است که محمد بن سلمان در تماس تلفنی با وی هرگونه دخالت در این قتل را رد کرده است!

دفاع رئیس‌جمهور آمریکا از ولیعهد عربستان یادآور رد سوالات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ است و هربار از ترامپ در این باره سوال می‌کنند، او با بیان اینکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه این مساله را تکذیب کرده، این مساله را رد می‌کند.

بروس او. ریدل، کارشناس عربستان و یکی از اعضای ارشد موسسه بروکینگز می‌گوید: این مساله نشان می‌دهد او مستأصل است. آنها اکنون حقایق را می‌بینند و قادر نیستند که جرم محمد بن سلمان را رد کنند.

موضع ترامپ یک سیاست خارجی برای آمریکا ایجاد کرده است که به طور فزاینده این کشور را منزوی کرده است. به طور نمونه اتحادیه اروپا خواستار شفافیت کامل درباره قتل خاشقجی که در ایالت ویرجینیا زندگی کرده و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بوده، است. حتی اسرائیل که نزدیکی منافع استراتژیکی با عربستان سعودی دارد تاکنون در دفاع از محمد بن سلمان اظهارنظر نکرده است.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره محمد بن سلمان را به عنوان کسی که در این قتل مشارکت داشته متهم می‌کنند و اعلام کرده‌اند که اقدامات شدیدتری علیه عربستان سعودی اعمال خواهند کرد. روز شنبه سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: همه مسائل نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل خاشقجی را داده است.

امارات متحده عربی، همسایه عربستان سعودی دیگر نسبت به جنگ یمن به عنوان پروژه سیاست خارجی محمد بن سلمان جایی که امارات و عربستان با حوثی‌ها در حال جنگ هستند، چندان مشتاق نیست.

در همین راستا جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، با محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی، در ابوظبی دیدار کرد و دو طرف درباره راه‌های تسریع پایان جنگ یمن که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده است، گفت‌وگو کردند.

بولتون در جریان این سفر به خبرنگاران گفت: نوار صوتی ترکیه چیزی را نشان نمی‌دهد که محمد بن سلمان در این قتل نقش داشته است.

کاخ سفید چندی قبل سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌های سعودی در جنگ یمن را متوقف کرد و وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه ۱۷ نفر که دخیل در این پرونده بودند، اعمال کرد. در این لیست سعود القحطانی، مشاور ارشد محمد بن سلمان حضور دارد اما احمد العسیری، معاون پیشین سرویس اطلاعات عربستان قرار ندارد، کسی که مقامات سعودی اعلام کردند قتل خاشقجی را طراحی کرده است.

ترامپ در مصاحبه اخیرش بر شغل‌هایی که توسط خرید تسلیحات توسط عربستان سعودی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار ایجاد شده، تاکید کرد. این در حالی است که تحلیلگران دفاعی محاسبه کرده‌اند تنها ۱۴.۵ میلیارد دلار از این فروش ثبت شده است و حتی ارقام واقعی از این نیز کمتر است. ریدل در این باره می‌گوید: از زمان برسر کار آمدن ترامپ، سعودی‌ها تصمیم به یک قرارداد بسیار بزرگ تجاری با آمریکا نگرفته‌اند.

عربستان سعودی یکی از محورهای اصلی در انزوای ایران توسط آمریکا است. پادشاهی عربستان تصمیم گرفته که کمبود نفت ناشی از کاهش شدید خرید نفت ایران را تامین کند. کاهش نفتی که به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه انرژی ایران و سیستم بانکی این کشور توسط آمریکا انجام گرفته اما در هفته‌های اخیر ترامپ معافیت‌هایی را به برخی از خریداران ایران اعمال کرد.

از سوی دیگر جارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ، کسی که با ولیعهد عربستان گرم گرفته و دوست شده است، محمد بن سلمان را راضی کرده بود تا پاسخ ریاض به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را تعدیل کند.

البته ملک سلمان، پدر ولیعهد عربستان به صراحت اعلام کرده که سعودی‌ها، فلسطینی‌ها را مجبور به قبول توافق با اسرائیلی‌ها نمی‌کنند و همین مساله باعث شده که تلاش‌های کوشنر با مانع مواجه شود.

با توجه به سر و صدای به وجود آمده درباره جنگ یمن، کاخ سفید احتمالا از مساله خاشقجی به عنوان اهرمی برای وادار کردن محمد بن سلمان برای پایان بخشیدن به جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده خواهد کرد اما کارشناسان سعودی هشدار داده‌اند که این اقدام دشوار است زیرا هرگونه عقب نشینی غیرمنتظره ولیعهد سعودی، می‌تواند چهره ولیعهد را در داخل پادشاهی مخدوش کند.

ریدل گفته است: کاملا آشکار است که رئیس‌جمهور می‌خواهد که با کنگره برای پایان بخشیدن به جنگ یمن مصالحه کند اما مساله اصلی این است که محمد بن سلمان عامل بی ثباتی منطقه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.