به گزارش ایسنا محمد شریعتمداری در همایش جهانی هفته کارآفرینی اظهار کرد: استقلال ایران بزرگ در گروی حضور جوانان و فکر و اندیشه نو آنها است و باید در تمام حوزه ها و عرصه هایی که این کشور در حوزه دموکراسی باز کرده و تسیر را فراهم کرده حضور یابند حتی انتخابات آینده مجلس را رها نکنند و هدف اولشان را گرفتن این سنگر بگذارند.

 

وی افزود امروز کارآفرینان از دولت حمایت و تسهیل گری می خواهند و باید فضا برای رشد و توسعه و حضور بیشتر کارآفرینان را فراهم کنیم.

 شود.

وزیر کار تاکید کرد: شاخص جهانی کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۳ قرار گرفته و ایران   پنجمین کشور برتر جهان در رتبه کارآفرینی بوده است.

شریعتمداری همچنین از ارتقای رتبه کارآفرینی ایران در متطقه منا از ۱۴ به ۱۱ خبر داد و گفت: بر اساس این گزارش، گلوگاه‌های اساسی سیستم کارآفرینی ایران شامل ارکان درک فرصت، پذیرش ریسک و شبکه‌سازی  است.

شریعتمداری افزود: ما تصمیماتی می‌گیریم که دولت و مجلس آن را به مصوبات و قانون تبدیل کنند ولی معتقدم که هیچ تصمیمی در حوزه وزارت کار نباید بگیریم مگر این که نظر مخالفان را هم بشنویم. در وزارت صمت، وقتی در حوزه استارت‌آپ‌ها، آی‌تی و آی سی تی و خدمات فعالیت‌هایی داشتیم نهادهای استارت‌آپی مقاومت می‌کردند.

وزیر کار تاکید کرد: قانون مجلس در خصوص منع به کارگیری بازنشسته‌ها خوب است ولی در عین این که باید میز و صندلی ها را به جوانان بدهیم و از افکار و ایده‌های نو بهره‌برداری کنیم، باید از پیشکسوتان و بازنشستگان با تجربه هم تکریم کنیم و تجارب آنها را به کار گیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از تشکیل شورای مشاوران وزیر با همت کارآفرینان در حوزه کارآفرینی خبر داد.

تاسیس شورای مشاوران وزیر در حوزه کارآفرینی

 محمد شریعتمداری همچنین در حاشیه همایش هفته جهانی کارآفرینی در وزارت کار اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که در عرصه‌های مختلف کار و تولید به ویژه کارآفرینی‌های جدید با آنها مواجهیم اقدامات انجام شده نشان می‌دهد که توانستیم ۱۳ پله نسبت به سال قبل از ۲۰۱۸ وضعیت بهبود یافته‌تری در حوزه کارآفرینی و شاخص‌های جهانی داشته باشیم و در میان کشورهای عضو منا نیز چند پله رشد کرده‌ایم که نشان می‌دهد علیرغم وجود مشکلات کارآفرینی همچنان روند رو به رشد خود را در کشور طی می‌کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس به تمام کارآفرینان جوان وعده کردیم که بدون حضور آنها تصمیمی نگیریم و از معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت کار نیز خواستیم تا با همت کارآفرینان شورایی تحت عنوان شورای مشاوران وزیر را در حوزه کارآفرینی تاسیس کنند و مکانی در اختیارشان بگذارند تا در جریان همه تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها قرار گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال ایسنا درباره شیوه های حمایت از جریان کارآفرینی در کشور، گفت:خوشبختانه ما حوزه‌های کارآفرینی رشد یافته‌ بسیاری در کشور داریم که علیرغم آن که از حوزه کسب و کار سهمی کمتر از ۵۸ صدم درصد دارند ولی ۳۸ درصد اشتغال موجود توسط آنها به وجود آمده است؛ از این رو روشهای حمایت از حوزه‌های کارآفرینی پر رشد در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

شریعتمداری با بیان این که وزارت کار برنامه‌های متعددی را برای رونق کارآفرینی و اشتغالزایی دنبال می‌کند، افزود: در حال حاضر انجام کارهای پژوهشی نو در داخل و خارج کشور با مشارکت دانشگاه‌ها، تقویت فرهنگ کارآفرینی در کشور، آموزش نونهالان با موضوع کارآفرینی و روشهای نوین آموزش برای دستیابی به ابتکار و خلاقیت و نوآوری که حاصل آن تربیت کارآفرینان ماهر است، از جمله اقداماتی است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

به گفته وی، ‌ برای ایجاد بستر مناسب کارآفرینی، تنظیم قوانین موجود و یک قانون تنظیم‌گر تسهیل‌گر و مشوق برای توسعه امر کارآفرینی در کشور برای فعالیتهای اقتصادی کوچک و متوسط می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش ایسنا، ‌ همایش هفته جهانی کارآفرینی به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با حضور دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر کار، معاون اشتغال وزارت کار، جمعی از نمایندگان مجلس و کارآفرینان کشور در محل وزارت کار برگزار و در پایان از برخی کارآفرینان و استارت‌آپهای برتر کشور تقدیر به عمل آمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.