عبدالواحد موسوی لاری درباره تبعات تصویب نشدن cft به خبرآنلاین گفت: جامع ترین اظهار نظر درباره لزوم تصویب cft همان مطلبی است که آقای ظریف وزیر امور خارجه در مجلس مطرح کردند با این مضمون که ممکن است پذیرفتن برخی مقررات برای ما عایدی چندانی نداشته باشند اما تصویب نشدن آنها برای ما هزینه های سنگینی دارد.

نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ادامه داد: بهترین راه در برخورد با cft  این است که با یک تصمیم منطقی، خردورزانه و عاقلانه به گونه ای تصمیم بگیریم که  هزینه ها به حداقل ممکن کاهش یابد؛ به طور قطع نکته قابل اهمیت برای ما آن است که اجماعی که علیه آمریکا در دنیا به وجود آمده را به اجماع علیه خودمان تبدیل نکنیم؛ امروز جامعه جهانی از رفتار تک روانه آمریکا بسیار عصبانی است که ما باید از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.

وی تاکید کرد: تصویب نکردن cft و عدم الحاق به این کنوانسیون فضایی را به وجود می آورد تا کشورهایی که می خواهند با ما کار کنند و هزینه و ریسک مخالفت با آمریکا را پذیرفتند را علیه خودمان در کنار آمریکا قرار دهیم. بر این اساس نه منطقی و نه به مصلحت  است که لایحه cft را نپذیریم.

موسوی لاری یادآور شد: از آن طرف قضیه، اگر این لایحه را تصویب کنیم چه ضرری متوجه جمهوری اسلامی می شود؟ جز این است که با عدم تصویب آن فضای همکاری بین المللی را علیه خودمان جهت دهی می کنیم؛ بر این اساس معتقدم منطقی، عاقلانه و مصلحت جویانه است که از بحث های حاشیه ای عبور کرده و به سرعت آن را تصویب کنیم.

مقایسه cft با کاپیتولاسیون و ترکمانچای ناشی از بی اطلاعی است

وی درباره برخی مقایسه ها از cft با کاپیتولاسیون و ترکمانچای، گفت: منشا این اظهارنظرها بی اطلاعی است، بسیاری از این افراد غرض شخصی ندارند اما نکته این است که نه ترکمانچای را می شناسند و نه ابعاد cft را. واقعیت آن است که اطلاعات غلطی به این افراد داده می شود بنابراین چون اطلاعات کافی ندارند اظهاراتی مطرح می کنند که مبتنی بر واقعیت نیست.

موسوی لاری ادامه داد: اگر از برخی افرادی که در تریبون ها مخالفت می کنند سوال بپرسید اگر شما به جای عباس میرزا، فتحعلی شاه یا فلان شاه قاجار بودید چه می کردید پاسخی ندارند.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در ترکمانچای اتفاق افتاده با چیزی که امروز درباره cft مطرح است کاملا متفاوت است؛ امروز ما در شرایط نرمالی هستیم که می خواهیم با ایستادگی در مقابل یک کشور زورگو با بقیه دنیا ارتباط داشته باشیم.

موسوی لاری با بیان اینکه آمریکا زمانی افکار عمومی را علیه ایران سازماندهی کرده بود ادامه داد: ولی امروز شاهد هستیم که افکار عمومی دنیا در پاره ای مسایل با ما همراه است که باید از این فرصت استفاده کرد.

تصمیم گیری درباره cft به کارشناسان دیپلماسی سپرده شود

عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به افرادی که درتلاشند تا cftرا مخالف مصالح کشور معرفی کنند، گفت: ببینید در این زمینه نمی توان با افرادی که منافع شخصی خود را در تصویب نشدن cft دنبال می کنند صحبتی داشت اما به افرادی که بدون اطلاع از تریبون ها اظهارنظر می کنند باید گفت بهتر است در این زمینه اجازه دهند کارشناسان دیپلماسی کشور در کنار مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و امور خارجه که در صداقت شان هم تردیدی نیست تصمیم گیری کنند تا آنچه به مصلحت ایران است اجرا شود.

نایب رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: برای تصمیم گیری درباره cft پیشنهاد من رجوع به نظرات کارشناسان و فارغ شدن از حب و بغض های حزبی و گروهی است و اینکه نگذاریم تصمیم گیری درباره این لایحه تحت تاثیر هیجاناتی باشد که توسط افرادی که مشخص نیست هدف شان چیست مطرح می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.