خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره آورده است: روز جمعه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از آزمایش این سلاح "فوق مدرن" بازدید کرد و رسانه‌های کره شمالی بدون اعلام جزئیات از این سلاح به عنوان "دیوار فولادی" نام برده اند.

کارشناسان بر این باورند که این آزمایش بخشی از ابتکار کیم برای تغییر جهت از اتکا بر کمیت ارتش پرشمار خود به سمت سلاح‌هایی با فناوری بالا است. آزمایش در عین حال می‌تواند روند مذاکرات را پیچیده کند.

در همین راستا چوی کنگ، معاون مرکز مطالعات سیاسی در سئول اعلام کرد: این آزمایش سلاح فوق مدرن نشان دهنده چشم انداز کره شمالی برای اصلاح ارتش کشورش است. ما باید پیام این آزمایش سلاح "فوق مدرن" را دریابیم.

بر اساس ارزیابی وزارت دفاع سئول، کره شمالی 5500 سیستم چندگانه پرتاب موشک، 4300 تانک، 2500 خودروی زرهی، 70 زیردریایی، 810 جنگنده و 430 ناو دارد.

چندی قبل مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک آمریکا اعلام کرد: دستکم 13 پایگاه موشکی مخفی در داخل کره شمالی قرار دارد.

کیم از زمان دستیابی به قدرت در سال 2011 به دنبال تولید تسلیحات مدرن و جایگزینی آنها با تسلیحات قدیمی است.

وی در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی در سال 2018 اعلام کرد: صنعت دفاعی کشور باید توسعه یافته و تولید تسلیحات استراتژیک قدرتمند را در اولویت قرار دهند.

کیم دونگ-یوب کارشناس نظامی در موسسه خاور دور سئول اعلام کرد: این اقدام کیم در راستای اطمینان دادن به ژنرال‌های تندرو نظامی و عموم مردم در کره شمالی است که نسبت به آینده کره شمالی نگران هستند.

وی ادامه داد: زمانیکه کیم اعلام کرد که اقتصاد در اولویت اول قرار دارد و کره شمالی به سمت خلع سلاح هسته‌ای خواهد رفت، بسیاری در ارتش این کشور، این اقدام را انحراف از منافع ملی کره شمالی تلقی کرده و نگرانی‌ها و تردیدهایی دراین‌باره دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.