معاون دادستان مرکز خراسان رضوی صبح روز گذشته در تشریح ماجرای سرقت های این باند خشن گفت: در پی افزایش سرقت های بامدادی و دستبرد به پارکینگ‌های منازل در مناطق شرق و شمال مشهد، گروه های تخصصی از نیروهای انتظامی پیگیری ماجرای سرقت‌های بامدادی را در حالی در دستور کار قرار دادند که تجزیه و تحلیل‌های کارشناسی نشان می داد: احتمالا سرقت‌های مذکور در پوشش افراد مورد اعتماد مردم صورت می گیرد چرا که قبل یا بعد از وقوع سرقت، هیچ کدام از مال باختگان و شهروندان، فرد یا افراد مشکوکی را در محل حادثه مشاهده نمی کردند بنابراین، گروه‌های تخصصی پلیس با راهنمایی های قضایی و تدابیر سرهنگ آقابیگی (فرمانده انتظامی مشهد) و با به کارگیری توان و تجهیزات انتظامی وارد عمل شدند و ضمن برگزاری جلسات کارشناسی به جمع آوری اطلاعات پرداختند.

قاضی سیدجواد حسینی افزود: به دستور رئیس پلیس مشهد، گشت های محسوس و نامحسوس انتظامی با بررسی موقعیت های جغرافیایی وقوع جرم، به کمین های بامدادی پرداختند تا سرنخی از ماجرای دزدی های بامدادی به دست آورند.

این مقام قضایی تصریح کرد: گشت های موتوری و خودرویی مناطق احتمالی وقوع جرم را به قرق خود درآورده بودند که ناگهان حدود ساعت ۴ بامداد بیست و چهارم آبان،  دو جوان موتورسوار که لباس پاکبان های شهرداری را به تن داشتند، مورد توجه نیروهای گشت در بولوار طبرسی شمالی قرار گرفتند چرا که رفتارهای نگران آنان و همچنین نمایان بودن تیغه یک تبر روی موتورسیکلت، ظن ماموران را برانگیخته بود.

سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد خاطرنشان کرد: به همین دلیل خودروی گشت انتظامی به سمت موتورسواران حرکت کرد اما راکب موتورسیکلت با دیدن نیروهای انتظامی، گاز موتورسیکلت را فشرد و با سرعت سرسام آوری فرار کرد. دیگر ظن ماموران به یقین تبدیل شده بود و تعقیب و گریز پلیس و موتورسواران در پوشش پاکبان های شهرداری، آغاز شد.

موتورسواران که هر لحظه بر سرعت خود می افزودند به سوی خیابان نظام دوست گریختند و به اخطارهای ایست پلیس هم توجهی نمی کردند. قاضی حسینی اظهار کرد: صدای آژیر خودروی پلیس و ویراژ موتورسیکلت، همچنان توجه رهگذران بامدادی را به خود جلب می کرد که مظنونان تحت تعقیب وارد طبرسی شمالی ۲۸ شدند اما نیروهای انتظامی در حالی که آماده شلیک تیر هوایی می شدند، خودرو را به موتورسیکلت نزدیک کردند که در این لحظه، کنترل موتورسیکلت از دست راکب آن خارج و واژگون شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: دو سرنشین خودروی گشت انتظامی نیز بلافاصله از خودرو پیاده شدند تا راه فرار را بر موتورسواران ببندند اما آن ها با پای پیاده به داخل کوچه های فرعی فرار کردند تا از چنگ قانون بگریزند در همین حال و پس از مدتی تعقیب و گریز بالاخره راکب موتورسیکلت دستگیر شد و حلقه های قانون بر دستانش گره خورد اما ترک نشین موتورسیکلت با فرار به داخل کوچه های اطراف از چنگ ماموران گریخت.

قاضی سیدجواد حسینی در ادامه ماجرای پرونده سرقت های بامدادی گفت: در بازرسی از متهم ۳۰ ساله که «ابراهیم» نام دارد حدود ۳۵ عدد انواع کلید و شاه کلید به همراه تبر تیزی که روی ترک موتورسیکلت قرار داشت، کشف شد و جست وجوهای پلیس در همان محل تعقیب و گریز برای یافتن سرنخ های دیگری از ماجرای سرقت های بامدادی ادامه داشت که دقایقی بعد، راننده یک دستگاه پراید، هراسان خود را به نیروهای انتظامی رساند و گفت: جوانی که لباس پاکبان شهرداری به تن داشت و از چنگ شما گریخت با تهدید شمشیر مرا متوقف کرد تا او را سوار کنم! من هم با دیدن چهره خشن او و شمشیری که در دست می فشرد، از شدت ترس درحالی او را سوار کردم که فهمیدم پلیس در تعقیب اوست.

 این شهروند پراید سوار همچنین به ماموران گفت: من او را به منزلی در خیابان طباطبایی بردم! و به محض آن که از خودرو پیاده شد دوباره خودم را به نیروهای انتظامی رساندم تا ماجرا را برایشان بازگو کنم!

در پی اظهارات این شهروند بلافاصله گروهی از ماموران عازم خیابان طباطبایی شدند اما کسی در نشانی اعلامی حضور نداشت.

بنابر گزارش خراسان، قاضی سیدجواد حسینی که سابقه چندین ساله در رسیدگی به پرونده های جنایی مشهد نیز دارد، با بیان این که متهم دستگیر شده به کلانتری محل انتقال یافت، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت ماجرای سرقت های بامدادی که موجب ایجاد نگرانی برای شهروندان شده بود، رسیدگی به این پرونده حساس به قاضی جعفری (قاضی شعبه ۴۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد) سپرده شد تا سرقت های مذکور به صورت ریشه ای و دقیق مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد بنابراین با دستور قاضی شعبه ۴۰۷، تحقیقات گسترده با استعلام شماره پلاک موتورسیکلت از مرکز فرماندهی پلیس ادامه یافت.

قاضی حسینی اضافه کرد: بررسی های مقدماتی بیانگر آن بود که موتورسیکلت مذکور دارای سابقه سرقت است. وقتی مال باخته به کلانتری محل دعوت شد گفت: در خانه ام خواب بودم که با ایجاد سروصدای غیرمنطقی بامدادی بیدار شدم و از پنجره داخل کوچه را نگاه کردم! فقط دو پاکبان را دیدم که مشغول کار بودند به همین دلیل دوباره خوابیدم اما وقتی صبح بیدار شدم، فهمیدم در مغازه ای که از آن به عنوان پارکینگ استفاده می کنم، باز شده و موتورسیکلتم به سرقت رفته است.

سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد با اشاره به تحقیقات فنی و تخصصی از متهم در شعبه ۴۰۷ دادسرا گفت: این متهم ۳۰ ساله در پاسخ به سوال قاضی پرونده که موتورسیکلت را از کجا سرقت کرده است، ابتدا به تناقض گویی و داستان سرایی پرداخت وسعی داشت همه رفتارهای مجرمانه را به گردن همدست فراری اش بیندازد اما وقتی در تنگنای سوالات ویژه و تخصصی قرار گرفت به ناچار لب به اعتراف گشود و گفت: موتورسیکلت را از منزلی واقع در بولوار عبدالمطلب سرقت کرده ام!

وی یادآور شد: این درحالی است که مال باخته ادعا دارد موتورسیکلت از منزل وی در خیابان گاز سرقت شده است! بنابراین ادعاهای متناقض متهم حکایت از آن دارد که وی احتمالا سرقت های زیادی را با توجه به انواع کلید و شاه کلیدهایی که با خود حمل می  کرد، در شهر مشهد انجام داده است.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به این که تحقیقات پلیس برای شناسایی و دستگیری متهم فراری و دیگر عوامل مرتبط با این باند تبر به دست ادامه دارد، افزود: شهروندانی که با این شیوه اموال شان مورد دستبرد قرار گرفته است می توانند به شعبه ۴۰۷ مجتمع قضایی شهید بهشتی واقع در بولوار وحدت مشهد یا کلانتری طبرسی شمالی مراجعه  کنند.

قاضی سید جواد حسینی گفت: با صدور دستورات ویژه ای از سوی «قاضی جعفری» ، روند رسیدگی به پرونده سرقت‌های بامدادی وارد مرحله جدیدی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.