سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در اجلاس ادواری شورای عالی کلان مناطق آمایشی و رؤسای دانشگاه‌های مراکز استان‌ها گفت: با تصویب سند درمان کشور، از بسیاری از پارتی‌بازی‌ها جلوگیری می‌شود.

وی افزود: این سند، وضعیت فضای درمانی کشور را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است و سهم دولت و بخش خصوصی را برای توسعه این فضا معین می‌کند. در این سند مصوب می‌شود که بخش دولتی و خصوصی چه میزان مجوزهای حوزه درمان را دریافت کنند و به چه میزان دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی برای درمان نیاز داریم.

وزیر بهداشت: این سند میسر می‌کند که فضای درمانی کشور ساماندهی شود و از برخی فشارهای محلی و بی‌نظمی‌ها جلوگیری می‌کند. سند درمان مشخص می‌کند در کدام طرح‌ها نیازمند ساخت و توسعه مراکز درمانی هستیم و مانند نقشه راه برای ماست.

هاشمی به وجود نیامدن التهاب در فضای دارویی کشور را با وجود مشکلات اقتصادی اتفاق خوبی ارزیابی کرد و گفت: البته روسای دانشگاه های علوم پزشکی باید توجه ویژه ای به کمبود داروها در استان هایشان داشته باشند تا التهابی بعد از این در کشور بوجود نیاید

وزیر بهداشت افزود: در نظر داریم سندی به منظور ساماندهی نیروی انسانی حوزه درمان نیز تدوین کنیم تا مانند گذشته تعدادی از فارغ التحصیلان رشته پزشکی بدون شغل نمانند و دانشجویان حوزه پزشکی به اندازه نیاز کشور وارد دانشگاه شوند. نظام ارجاع و الکترونیکی شدن از ملزومات نظام بهداشت است و هر مدیری که در حوزه وزارت بهداشت مشغول به کار است اگر به این دو مهم اعتقادی نداشته باشد باید از میز کارش کنار برود.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت هدفی جز عدالت درمان و سلامت برای همه اقشار نداشته است، از روسای دانشگاه های حاضر در جلسه خواست تا جلسات طرح تحول سلامت را به صورت جدی برگزار کنند و برنامه ریزی مناسبی برای کاهش هزینه ها و در نتیجه رضایتمندی مردم داشته باشند.

هاشمی تاکید کرد: همان اندازه که به دنبال تامین منابع هستیم باید به الکترونیکی شدن خدمات سلامت توجه جدی داشته باشیم و می توانیم از برنامه هایی که کشورهای توسعه یافته برای اجرای الکترونیکی شدن سلامت استفاده کنیم.

وی نظام ارجاع را یکی دیگر از ملزومات طرح تحول سلامت دانست و گفت: روسای دانشگاه ها باید به این دو مقوله باور جدی داشته باشند تا این موضوع پس از ۲۰  سال در کشور اصلاح شود و بتوانیم تقاضا را با کمک نظام ارجاع سامان دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تدوین بودجه ۹۸ حوزه سلامت تا یک هفته دیگر نهایی می شود، گفت: اگر فقط قرار است بودجه سلامت ۱۰درصد افزایش یابد و حقوق با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شود، مشکلی نداریم ولی اگر تورم، دو رقمی شود باید این اتفاق در بودجه سالیانه دیده شود.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان با اشاره به سانحه مرگبار رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: مهم، حضور در میان مردم است. نباید این نوع اتفاق‌ها فاصله ما را با مردم کاهش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.