الحریری امروز (جمعه) در حساب خود در توئیتر نوشت: تصمیم دستگاه قضایی سعودی در محاکمه متهمان قتل جمال خاشقچی تصمیمی درست در تحکیم اصول عدالت است و راه را برای سیاسی کردن و حملات به پادشاهی عربستان سعودی می بندد.

 

معاون دادستانی سعودی روز پنجشنبه در گزارشی از روند رسیدگی این کشور به پرونده قتل خاشقچی، ضمن تلاش برای تبرئه کردن ولیعهد سعودی از صدور دستور قتل این روزنامه نگار، گفت که برای پنج تن از متهمان دستگیر شده پرونده، تقاضای اعدام شده است.

 

«شلعان الشلعان» در یک نشست خبری با بیان اینکه برای ۱۱ نفر از کسانی که در ارتباط با قتل خاشقچی دستگیر شده بودند کیفرخواست صادر شده است، افزود : برای پنج نفر اعدام و برای سایرین مجازات هایی در نظر گرفته شده است .

 

وی بدون نام بردن از افرادی که به اعدام محکوم شده اند، گفت که برای کسانی که دستور به قتل داده و یا در آن مشارکت داشته اند درخواست اعدام شده است.

 

جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (۱۰ مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی پس از ۱۸ روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تأیید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

الحریری پیشتر نیز بارها از موضع و تصمیم دولت عربستان در قبال پرونده خاشقچی حمایت کرده بود و در بحبوحه جنجال بر سر این پرونده به ریاض سفر کرد و در نشست اقتصادی عربستان شرکت و در کنار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نشست.

 

مواضع الحریری در حمایت از ریاض در پرونده خاشقچی در حالی است که مقام های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس پارلمان و «جبران باسیل» وزیر خارجه این کشور از اظهارنظر درباره این پرونده خودداری کرده اند.

 

به نظر می رسد موضع گیری الحریری در دفاع از عربستان را باید خارج از چارچوب موضع رسمی و اجماعی لبنان در این خصوص دانست و بیش از هر چیز رگه هایی از وابستگی های سیاسی وی به ریاض در آن دیده می شود.

 

الحریری به عنوان رئیس جریان «المستقبل» اصلی ترین حزب سنی لبنان، طی سال های اخیر نزدیک ترین متحد عربستان در میان گروه های لبنانی بوده است. هرچند در دو سال اخیر نشانه هایی از نارضایتی سعودی ها از عملکرد وی بروز پیدا کرد.

 

وی آبان ماه سال گذشته در حالی که به ریاض سفر کرده بود در کمال ناباوری با حضور در شبکه تلویزیونی العربیه، استعفای خود را از سمت نخست وزیری اعلام کرد.

 

بسیاری از مردم و سیاستمداران لبنانی از جمله میشل عون رئیس جمهوری این کشور استعفای وی را زیر فشار سعودی ها دانستند.

 

سرانجام با پیگیری های سیاستمداران لبنانی و پادرمیانی فرانسه، الحریری به بیروت بازگشت و استعفایش را پس گرفت؛ رویدادی که سناریوی استعفای اجباری وی را تقویت کرد.

 

بسیاری از تحلیلگران معتقدند رفتار سعودی ها با الحریری به عنوان متحد خود بر موقعیت وی آسیب زد و همین امر باعث شد جریان وی در انتخابات پارلمانی اخیر در لبنان بسیاری از کرسی های خود را از دست بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.