روزنامه ملیت نوشت، امروز و دیروز بسیاری از روزنامه‌های ترکیه اعلام کردند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور داده روند تحویل دادن فتح الله گولن به ترکیه آغاز شود تا مقامات آنکارا از این به بعد در مورد ابعاد پنهان قتل خاشقجی و نقش ولیعهد عربستان در این ماجرا سکوت کنند، اما دیشب سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این موضوع را رد کرد.

 هدر ناوئرت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی در این مورد گفت: این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند. من با دوستانی که در کاخ سفید با این موضوع ارتباط دارند صحبت کردم. آنها رسماً اعلام کردند که هیچ فعالیتی در این مورد آغاز نشده و هیچ ارتباطی بین مسئله گولن و خاشقجی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: مقامات ترکیه در مورد بازگرداندن فتح‌الله گولن برای ما پرونده‌ها و گزارش‌های مفصلی فرستادند که ما هنوز هم آنها را بررسی می‌کنیم، اما هیچ ارتباطی بین این دو ماجرا وجود ندارد و مسئله تحویل دادن یا تحویل ندادن گولن به ترکیه٬ خارج از اراده دولت و کاخ سفید و تماماً مربوط به وزارت دادگستری آمریکا است.

ترکه معتقد است که فتح الله گولن رئیس یک شبکه بزرگ بین‌المللی است که با نفوذ در دستگاه‌های امنیتی و نظامی ترکیه قصد داشته با کودتای سال ۲۰۱۶ رژیم را در ترکیه تغییر دهد. وی در تبعیدی خودخواسته از سال ۱۹۹۸ تاکنون در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.