استیو منوچین، وزیرخزانه‌داری آمریکا، روز پنج‌شنبه، ۲۴ آبان، در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت که این ۱۷ تن «در هدف قرار دادن و قتل بی‌رحمانه یک روزنامه‌نگار ساکن آمریکا دست داشته و باید با پیامد‌های اعمال خود روبه رو شوند».

در فهرست ۱۷ نفره‌ای که وزیر خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده از جمله نام سعود القحطانی و ماهر المطرب، دو مشاور محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی، و همچنین محمد العتیبی، کنسول سعودی در استانبول، دیده می‌شود.

آقای منوچین همچنین گفته است که واشینگتن به تلاش خود برای دریافتن آنچه در این ماجرا روی داده ادامه خواهد داد و «هر که را مسئول قتل خاشقجی تشخیص دهد» پاسخگو خواهد کرد.

مقام‌های عربستان سعودی هنوز واکنشی به تحریم‌های آمریکا نشان نداده‌اند، اما ساعاتی پیش از انتشار بیانیه استیو منوچین، به احتمال اعدام پنج نفر از متهمان این پرونده اشاره کرده بودند.

دادستانی کل سعودی روز پنج‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن شرح رویداد‌های منجر به قتل جمال خاشقجی اعلام کرد که از ۲۱ نفری که در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند ۱۱ تن به دست داشتن در قتل مظنون‌اند که از آن میان، ممکن است برای پنج نفر درخواست اعدام شود.

ساعتی پس از انتشار این اطلاعیه، سعود المعجب، دادستان کل سعودی، نیز در نشستی خبری با اعلام اینکه عوامل قتل جمال خاشقجی نقشه خود را سه روز قبل از واقعه کشیده بودند، گفت که جسد او داخل کنسولگری مثله شده است.

دادستان کل سعودی همچنین گفت که احمد العسیری، معاون برکنارشده دستگاه اطلاعاتی امنیتی، عالی‌ترین مقام پشت این قتل بوده است.

در واکنش به اظهارات این مقام قضایی سعودی، ترکیه بار دیگر بر محاکمه متهمان در «خاک ترکیه» تأکید کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه با تأکید بر اینکه اقدامات دادستانی عربستان «مثبت، اما ناکافی» ست گفت: این قتل از پیش برنامه‌ریزی شده بود و تجهیزات لازم برای مثله کردن جسد نیز به ترکیه منتقل شده بود.

مقام‌های ترکیه پیش از این گفته‌اند که قتل جمال خاشقجی به دست یک گروه ۱۵ نفره که از ریاض به استانبول فرستاده شده بودند روی داد و فرمان قتل این منتقد سیاسی نیز از سوی عالی‌ترین مقامات سعودی صادر شده بود «هرچند ملک سلمان، پادشاه عربستان، در آن نقشی نداشته است».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، یک روز پیش‌تر خبر داد که فایل‌های صوتی مرتبط با این قتل را در اختیار عربستان سعودی و چند کشور دیگر، از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کانادا، گذاشته است.

به گفته آقای اردوغان، نحوه قتل جمال خاشقجی بسیار وحشتناک بوده به طوری که یک مأمور اطلاعاتی سعودی از شنیدن این فایل‌ها شوکه شده است.

در این میان، شماری از رسانه‌ها و همچنین برخی از قانونگذاران آمریکایی همچنان پیکان اتهام‌ها را متوجه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، گرفته‌اند که ژنرال احمد العسیری یکی از یاران نزدیک او به شمار می‌رفت. دولت عربستان، اما این اتهام را رد کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.