به گزارش خبرگزاری رویترز، ژائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز پنج شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) طی نشست مطبوعاتی هفتگی در پکن از ادامه مذاکرات تجاری ایالات متحده آمریکا با چین در سطوح بالا خبر داد.

در همین حال، سه مقام دولتی ایالات متحده شب گذشته اعلام کردند چین پاسخی کتبی به درخواست ایالات متحده مبنی بر اصلاحات گسترده تجاری ارائه کرده است که می تواند منجر به پایان یافتن جنگ تجاری این دو کشور شود. مقامات یاد شده به جزئیات و محتوای پاسخ پکن اشاره نکرده اند.

 

براساس گزارش رویترز، اوایل ماه جاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین طی تماس تلفنی از تمایل هر دو کشور در راستای ادامه مذاکرات تجاری برای پایان دادن به جنگ تجاری این دو اقتصاد بزرگ خبر دادند. اما ترامپ اعلام کرد در صورت عدم حصول توافق تعرفه های بیشتری بر چین اعمال خواهد کرد.

آمریکا و چین پس از تماس تلفنی مذاکرات را از سر گرفتند و به این شکاف سه ماهه که در جریان اتهامات آمریکا مبنی بر دخالت چین در سیاست های داخلی ایالات متحده و تضعیف قدرت ترامپ رخ داده بود و روابط دو کشور را تیره و تار می کرد، پایان دادند.

 

جنگ تجاری دو کشور از روز ۳ آوریل ( ۱۴ فروردین) آغاز شد که دونالد ترامپ با انتشار فهرستی از حدود ۱۳۰۰ کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد با هدف برقراری عدالت تجاری میان دو کشور بر این کالاها تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند. یک روز بعد چین، آمریکا را به مقابله به مثل تهدید کرد. دولت چین نیز با انتشار فهرستی حاوی حدود ۱۰۰ کالای آمریکایی از جمله اتومبیل، هواپیما و طیف وسیعی از محصولات کشاورزی ایالات متحده به ارزش تقریبی ۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد که زیان اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر این محصولات آمریکا جبران خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.