به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت فرانسه متحد آمریکا و نه رعیت آن است.

اظهارات مکرون پس از آن صورت گرفت که ترامپ با انتشار چندین پیام در توئیتر به رئیس جمهور فرانسه حمله لفظی کرد و نشان داد روابط دو طرف تا چه حد متشنج است.

ترامپ در پنج پیامی که روز سه شنبه و پس از شرکت در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در توئیتر خود منتشر کرد، شکست فرانسه را در دو جنگ جهانی از آلمان یادآوری و به کاهش نرخ رضایت‌مندی از عملکرد مکرون اشاره کرد.

ترامپ پیشتر از پیشنهاد مکرون برای تشکیل ارتش اروپایی به منظور کاهش وابستگی به آمریکا انتقاد کرده بود.

مکرون در واکنش به سوالی در مورد توئیت‌های ترامپ و اینکه آیا از صحبت های رئیس جمهور آمریکا آزرده خاطر شده یا نه به تاریخچه طولانی ائتلاف نظامی میان دو کشور از زمان جنگ های استقلال آمریکا تا کنون اشاره کرد.

وی گفت: «ما در تمام تاریخ خود متحد بوده‌ایم و متحدان باید به همدیگر احترام بگذارند. من فکر نمی کنم فرانسوی ها از من انتظار داشته باشند به این توئیت ها پاسخ بدهم، برعکس آنها خواستار تداوم این تاریخ مهم هستند.»

مکرون اما تحت فشار سوالات گفت اظهارات ترامپ مصرف داخلی داشته و با انتخابات میان دوره ای آمریکا مرتبط بوده است.

رئیس جمهور فرانسه افزود: «ایالات متحده، متحد تاریخی ماست و دو کشور همچنان متحد همدیگر باقی خواهند ماند. این کشور متحدی است که ما با آن همه خطرات را می پذیریم و پیچیده ترین عملیات ممکن را انجام می دهیم. اما متحد بودن به معنای دولت خراج‌گزار بودن نیست.»

با آنکه واکنش مکرون آرام و کنترل شده بود، اما صحبت‌های سخنگوی دولت فرانسه نشان داد اظهارات ترامپ بی‌تاثیر هم نبوده است.

وی با اشاره به اینکه اظهارات ترامپ در سالگرد حملات تروریستی در فرانسه بیان شده، گفت: «بهتر است به زبان انگلیسی بگویم که کمی فروتنی و احترام هم بد نیست.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.