روز گذشته هیئت دولت، چهار استاندار جدید را انتخاب کرد تا در آستانه اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان تعداد استان های در انتظار برای معرفی استانداران شان به عدد ۱۰ برسد. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اعضای هیئت دولت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، به استانداران پیشنهادی چهار استان کشور رای اعتماد دادند. بر این اساس، آقایان احمد علی موهبتی (فرماندار مشهد)، فتح‌ا... حقیقی(معاون سیاسی استانداری مرکزی)، محمدجواد فدایی فتح‌آبادی (سرپرستی استانداری کرمان) و سید سعید شاهرخی (معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان) به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان، ‌زنجان، ‌کرمان و همدان منصوب شدند. هیئت وزیران همچنین از زحمات و خدمات استانداران پیشین تشکر کرد. براساس گزارش رسانه ها، ۱۰ استانی که قرار است استانداران جدید را بشناسند عبارت اند از سمنان، فارس، اصفهان، قم، البرز، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و یزد.در همین زمینه روز گذشته رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: به دلیل قانون جدید مجلس شورای اسلامی درخصوص بازنشستگی، ‌به طور طبیعی در برخی استانداری ها، فرمانداری ها و جاهای دیگر و وزارتخانه‌ها به ناچار تغییراتی ایجاد خواهد شد. وی با اشاره به انتخاب چهار استاندار جدید گفت: نکاتی عمومی و همچنین مختص به استان‌های خاص استاندارهای عزیز دارم که اولاً به عهدی که از دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم با مردم بستیم، پایبند خواهیم بود و یکی از وظایف استانداران این است که بتوانند برنامه و خط مشی دولت دوازدهم را به خوبی اجرایی و عملیاتی کنند.


ادعای تابناک درباره تغییر ۳ وزیر دیگر کابینه
اما فراتر از تغییر اجباری استانداران، برخی رسانه ها از احتمال تغییرات جدی تر در دولت هم خبر دادند. پایگاه خبری تابناک در همین باره مدعی شد: هفته آینده و پس از بازگشت نمایندگان به خانه ملت، قرار است در مجلس درباره طرح استیضاح وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش تصمیم گیری شود. با توجه به این که به دلیل محقق نشدن خواسته های رئیس جمهور و دولت از وزیر علوم، دولت درخصوص انجام تغییر در این حوزه مصمم است، می توان این گونه گفت، تغییر بعدی در دولت را می توان تا حدود زیادی قابل پیش بینی دانست. تابناک در ادامه ادعا کرد: حتی گفته می شود، در سفر رئیس جمهور به نیویورک، «حسن روحانی» از آمریکا پیغام داده و نارضایتی خود را از عملکرد وزارت علوم بیان کرده است. به نوشته تابناک، گفته می شود، روحانی خواسته هرچه زودتر برای «منصور غلامی» جانشینانی به او معرفی شوند تا بتواند درباره آن ها تصمیم بگیرد. این پایگاه در ادامه گزارش خود درباره گزینه های دیگر تغییر نیز خبر داد: در خصوص دو تغییر بعدی محتمل ترین گزینه ها را می توان از میان وزیران آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و دادگستری دانست که باید هم مجلس و هم دولت در خصوص آن ها تصمیم بگیرند.


تغییر چهار وزیر کابینه دولت تکذیب شد
با این حال پس از انتشار این گزارش، خبرگزاری ایسنا نوشت: «در پی گمانه زنی یک سایت خبری درباره تغییر چهار وزیر کابینه، یک منبع نزدیک به دولت ، این ادعا را تکذیب کرد.» یک منبع مطلع که نامش فاش نشد در گفت و گو با ایسنا این گمانه زنی ها برای تغییر را تکذیب کرد.


قانون اساسی درباره تعداد تغییرات مجاز چه می گوید؟
از سوی دیگر نکته قابل توجه در خصوص تغییرات در دولت آن است که براساس اصل 136 قانون اساسی، «در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیئت وزیران تغییر کند باید مجدد از مجلس برای هیئت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.» دولت 18 وزارتخانه دارد و براساس این اصل قانون اساسی اگر تعداد وزیران تغییر کرده به عدد 9 برسد باید مجدد برای همه کابینه رای اعتماد اخذ شود. این درحالی است که تاکنون چهار وزیر دولت تغییر کرده اند.از سوی دیگر چند ماهی است دولت با استعفای نوبخت از سمت سخنگویی دولت، فرد جدیدی را جایگزین او نکرده است. در این خصوص یک منبع آگاه به نامه نیوز گفت: دیگر سخنگویی به معنای گذشته مطرح نخواهد شد؛ درمقابل احتمال دارد دو عضو دولت نه مانند گذشته سمت سخنگویی، بلکه عملکرد اطلاع‌رسانی را داشته باشند، به این معنی که حاجی میرزایی، دبیر هیئت دولت، اخبار مصوبات و مباحث دولت را مطرح کند و مباحث مربوط به رئیس جمهوری نیز از سوی واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اعلام شود. وی افزود در غیاب سخنگویی دولت، هر وزارتخانه نیز به نوبه خود، مباحث و اخبار خود را مطرح خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.