الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه تاکید کرده که تولیدکنندگان نفت در تصمیم‌گیری در مورد کاهش تولید باید روند بلند مدت بهای نفت را در نظر بگیرند و از اقدامات اضطراری و شتاب‌زده خودداری کنند.

این اظهارات درحالی مطرح شده که در روزهای اخیر، روند نزولی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی سرعت گرفته و باعث شده تا شماری از کشورهای صادرکننده اقدام به کاهش تولید کنند.

ظاهرا وزیر انرژی روسیه نگران آن است که این اقدام باعث افزایش ناگهانی بهای نفت در آینده شود.

براساس گزارش رویترز، نوواک در ادامه گفته است که متوسط بهای نفت خام در سال جاری حدود ٧٠ دلار در بشکه بوده است و نباید سقوط روزهای اخیر را ملاک قرار داد. وی پیش بینی کرد که بهای نفت خام به زودی افزایش یابد.

روسیه گفته است در ماه جاری، تولید نفت خود را که پیشتر برای مقابله با کمبود احتمالی ناشی از تحریم نفتی ایران افزایش داده بود روزانه بیست هزار بشکه کم کرده است. عربستان سعودی نیز از کاهش تولید نفت خود خبر داده است.

با وجود تحریمهای یکجانبه نفتی ایران، ایالات متحده به برخی خریداران نفت این کشور اجازه داده است تا برای مدتی به واردات خود از ایران ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز در اظهاراتی از اوپک و متحدانش خواسته است برای تضمین مطلوب ماندن شرایط بازار و جلوگیری از افزایش دوباره قیمت‌ها مسئولانه رفتار کنند.

فاتح بیرول در واکنش به اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و سایر وزیران ائتلاف اوپک و غیراوپک که اعلام کردند سرگرم بررسی کاهش مجدد تولید هستند، نسبت به بازگشت قیمت‌ها به محدوده حدود ۸۶ دلار در هر بشکه که اوایل اکتبر اتفاق افتاده بود هشدار داده و گفته به نفع هیچ کدام از مصرف‌کنندگان یا تولیدکنندگان نیست.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که روز یکشنبه در ابوظبی دیدار کرد، اعلام کرد: عرضه نفت سریع‌تر از تقاضا رشد کرده و این اتحاد ممکن است ناچار باشد دور جدیدی از کاهش عرضه را اجرا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.