اعضای حزب «خانه یهودی» در کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تهدید به کناره‌گیری از کابینه در صورت منصوب نشدن رهبر حزبشان به جای «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ مستعفی این رژیم شدند.

اعضای حزب خانه یهودی امروز (چهارشنبه) و کمی پس از استعفای لیبرمن تهدید کردند نتانیاهو باید «نفتالی بنت» را جانشین وزیر جنگ مستعفی این رژیم کند، در غیر اینصورت آنها از کابینه نتانیاهو کناره‌گیری می‌کنند. 

مقامات حزب خانه یهودی به «تایمز اسرائیل» گفتند: «یا بنت وزیر شود یا از کابینه خارج می‌شویم. این اتمام حجت ما برای حضور در کابینه است».

با این وجود، یک مقام حزب «لیکود» به ریاست نتانیاهو گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد و گفت نتانیاهو ممکن است شخصا و حداقل به صورت موقت جانشین لیبرمن شود.

این مقام که نامش ذکر نشده گفت:« در این زمان که در شرایط خطیر امنیتی قرار داریم، اجباری به برگزاری انتخابات نیست.»

 

در پی توافق آتش‌بس رژیم صهیونیستی با حماس، لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که منتقد آتش‌بس بود، از سمتش استعفا کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

لیبرمن در نطق استعفای خود اعلام کرد با نتانیاهو اختلاف دارد. وی دو دلیل اصلی برای استعفای خود اعلام کرد؛ ورود اموال به نوار غزه برای حماس و مخالفت با برقراری آتش‌بس کنونی.

اختلافات شدیدی میان حزب لیبرمن و حزب «خانه یهودی» به ریاست «نفتالی بنت» درباره نحوه تعامل با راهپیمایی‌های بازگشت وجود دارد.

 بنت همواره اعلام کرده که لیبرمن در برخورد با راهپیمایی‌های بازگشت قاطعیت کافی را نداشته است.

این دو نفر در پایان جلسه هفت ساعته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که سه شنبه برای تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس تشکیل شده، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند موافق با آتش‌بس در نوار غزه نبوده‌اند، به نتانیاهو گفته‌اند باید اقدامات محکمی علیه حماس اتخاذ شود اما نتانیاهو با آن مخالفت کرده است.

خبرگزاری «معا» به نقل از برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو منصب لیبرمن را هم بر عهده بگیرد. نتانیاهو در حال حاضر علاوه بر نخست‌وزیری، وزارت بهداشت و خارجه را نیز عهده‌دار است.

از دیگر گزینه‌های برای جانشینی لیبرمن، نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی است. او عقیده دارد فلسطینی‌هایی که بادبادک به سمت اراضی اشغالی می‌فرستند، باید ترور شوند. از دیگر عقاید او مخالفت شدید با آتش‌بس در نوار غزه است.

دیگر گزینه پیشنهادی «یوآو گالانت» است، وی در حال حاضر منصب وزیر ساخت و ساز را بر عهده دارد و از حامیان آتش‌بس در مرز نوار غزه است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.