سیدقاسم جاسمی در واکنش به اقدامات آمریکا برای تاراج نفت عراق از منطقه کرکوک، گفت: بعد از اجرای دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران، توجه آمریکایی ها بار دیگر به سمت میادین نفتی کرکوک جلب شده است.

کرکوک جزء مهم‌ترین مناطق نفتی خاورمیانه است که آمریکا برای جلوگیری از کاهش عرضه نفت جهانی و افزایش قیمت آن، به صادرات نفت این منطقه که یکسال است متوقف شده نیاز دارد.

اهم سخنان سیدقاسم جاسمی بدین شرح است:

*منطقه کرکوک به لحاظ تولید و صادرات نفت جزء مهم ترین مناطق نفتی عراق است و امروز آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت به صادرات نفت از این منطقه احتیاج دارد.

*توقف صادرات نفت از این منطقه از سال گذشته باعث شد ۸ میلیارد دلار خسارت به درآمد نفتی وارد بیاید.

*آمریکا کرکوک را به عنوان منطقه ای می بیند که می تواند میزان افت جهانی فروش نفت که حاصل تحریم های جدید علیه ایران است را جبران کند.

* علت توقف صادرات نفت از کرکوک در سال گذشته این بود که از زمان همه پرسی که کردها در عراق صورت دادند و درگیری هایی حاصل شد که دولت مرکزی عراق بعد از ورود به موضوع، کنترل کرکوک را از دست کردها درآورد، همزمان صادرات نفت از این منطقه نیز توقف پیدا کرد.

*تنها یک خط لوله ساخته کردها برای صادرات نفت کرکوک وجود دارد که عراق برای استفاده از آن نیازمند مذاکره با اقلیم کردستان است.

*با حضور داعش در منطقه این لوله ها مورد تخریب واقع شدند و در حال حاضر خط لوله ای از سوی کردها ساخته شده که اگر عراق بخواهد نفت کرکوک را صادر کند یا باید از این لوله استفاده کند یا خود اقدام به لوله سازی کند که هزینه بر است.

* هرگاه دولت مرکزی عراق تصمیم بگیرد تا نفت کرکوک را صادر کند قطعا باید درصدی نیز به کردها بدهد لذا این اقدامات نیازمند مذاکراتی میان بغداد و اقلیم کردستان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.