بیش از هزار نفر از متخصصان محیط زیست، هنرمندان و فعالان مدنی حامی محیط زیست کشور در نامه ای به رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بازداشت شدگان محیط زیستی از کارشناسان خوش نام حیات وحش و فعالان محیط زیست کشور هستند خواستار دادرسی منصفانه این افراد شدند.

امضا کنندگان که در بین آنها نام چهره های سرشناس و پیشکسوت محیط زیست، متخصصان دانشگاهی، مدیران، کارشناسان و محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، جامعه هنری و فعالان مدنی حامی محیط زیست نیز دیده می شود، با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت کشور و برخورد با کسانی که بخواهند مخل این امنیت شوند، خطاب به آیت الله آملی لاریجانی نوشتند که بازداشت شدگان مورد نظر از خوش سابقه ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست بوده که همواره در چارچوب قانون، بی مزد و منت جوانی خود را نثار حفاظت از تنوع زیستی ایران کرده اند.

امضا کنندگان که شمار آنها به بیش از هزار و صد نفر می رسد، با ابراز نگرانی از گذشت بیش از ۹ ماه از بازداشت موقت این افراد نوشتند: ما شهادت می دهیم طی سالها فعالیت حرفه ای بازداشت شدگان جز تلاش برای خدمت به میهن و حفاظت از طبیعت این مرز و بوم شاهد هیچ گونه فعالیت شبهه انگیزی از سوی آنها نبوده ایم از این رو استدعا داریم رویه دادرسی نامبردگان با حفظ کرامت انسانی آنها و با شفافیت کامل تا رفع تمامی ابهامات موجود و با مراعات حق دفاع و دادرسی منصفانه و اقناع وجدانی محقق شود.

هشت تن از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست کشور که در بین آنها افرادی همچون هومن جوکار، مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و طاهر قدیریان، از برگزیدگان یونسکو در سال ۲۰۰۹، در بهمن ماه سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند.

وزارت اطلاعات (به عنوان مرجع تشخیص جاسوسی) و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده اند که این افراد جاسوس نیستند.

برای ۴ نفر از این فعالان محیط زیست به اتهام فساد فی الارض کیفرخواست صادر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.