یک رسانه آمریکایی گزارش داده «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) اندکی بعد از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ استفاده از دارویی را بررسی کرده که قرار بوده مانند «سرم اعتراف‌گیری» عمل کرده و مظنونان ادعایی تروریسم را به دادن اطلاعات وادار کند. 

طبق نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سیا بعد از چند ماه تحقیقات متوجه شد دارویی به نام «Versed» که یک داروی آرام‌بخش برای کاهش اضطراب است، ماده‌ای موثر است که از آن می‌توان برای اعتراف‌گیری استفاده کرد. 

رسانه آمریکایی نوشته سیا در نهایت این برنامه را برای تأیید به وزارت دادگستری این کشور ارجاع نداد. برنامه‌ای که پژوهش درباره این دارو ذیل آن انجام می‌شده، «پروژه داروسازی» نام داشته و شرح آن در یک گزارش ۹۰ صفحه‌ای سیا آمده است. 

این گزارش سیا که نسخه‌ای از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته در ادامه افشاگری‌هایی صورت می‌گیرد که پیشتر از نقش پزشکان و روان‌شناسان دخیل در تدوین برنامه‌های شکنجه و بازجویی سیا پرده برداشته بود.  

چند سال پیش گزارشی که نمایندگان مجلس سنا درباره برنامه‌های شکنجه و اعتراف‌گیری سیا علیه مظنونان تروریسم منتشر کردند نشان می‌داد دو روان‌پزشک نفش فعالی در تدوین این برنامه‌های شکنجه ایفا کرده‌اند. انتشار آن گزارش باعث انتقاد از جامعه پزشکان آمریکا درباره سوءاستفاده از علم برای تدوین روش‌های آزار انسان‌ها شده بود. 

«درور لادین»، از وکلای «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (یک نهاد فعال در مسائل حقوق بشری) درباره نقش پزشکان در پژوهش جدید برای اعتراف‌گیری از مظنونان می‌گوید: «این به معنی آن نیست که این پزشک‌ها به سادیسم (دیگرآزاری) یا امراض دیگر مبتلا بودند، بلکه معنایش این است که آنها [در برنامه شکنجه سیا] همدست بودند چون این برنامه شکنجه شبه‌علمی نمی‌توانست بدون مشارکت پزشکان اتفاق بیفتد.»

در گزارش سیا تصریح شده بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، پزشکان، روان‌شناسان، دستیاران پزشکی و پرستارها مستقیماً در این برنامه شکنجه و بازجویی نقش ایفا کرده‌اند. این افراد وظیفه مراقبت از ۹۷ بازداشتی در ۱۰ بازداشت‌گاه مخفی سیا در خارج از مرزهای آمریکا را به عهده داشته‌اند. 

سیا در نهایت تصمیم گرفته از وزارت دادگستری آمریکا برای صدور مجوز جهت این برنامه بازجویی مجوز نگیرد. با توجه به اینکه قبلاً چندین ماه طول کشیده بود تا وزارت دادگستری آمریکا تاکتیک‌های خشن سیا برای اعتراف‌گیری مانند محرومیت از خواب، حبس در محوطه‌های بسته و غرق مصنوعی را تأیید کند، تیم سیا نمی‌خواست این بار هم در وزارت دادگستری مسئله ایجاد کند. 

 در این گزارش تصریح شده پژوهشگران سیا قبل از تمرکز بر روی بررسی «Versed» به مطالعه آزمایش‌های شوروی سابق بر روی داروها و آزمایش‌های جنجالی و غیراخلاقی سیا در دهه ۱۹۶۰ بر روی اثرات مصرف داروی LSD و سایر داروهای روان‌گردان بر روی آزمودنی‌های انسانی پرداختند. این آزمایش‌ها در آن زمان برای کشف ماده‌ای به نام «سرم حقیقت‌یابی» یا «سرم اعتراف‌گیری» انجام می‌شد و به شدت از لحاظ اخلاقی زیر سوال رفت. 

«Versed» نام تجاری دارویی با نام علمی «میدازولام» است که باعث ایجاد خواب‌آلودگی، تسکین اضطراب و کاهش تحریک‌پذیری می‌شود. این دارو می‌تواند به طور موقت حافظه را تضعیف کند و از آن برای جراحی‌های کوچک که نیاز به بی‌هوشی کامل ندارند استفاده می‌شود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.