سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در گفت‌وگو با فرانسه ۲۴، در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام ایران در مقابل تحریم‌های اعمالی آمریکا  گفت: همه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را محکوم کرده‌اند، از جمله مردم ایران که از تحریم‌ها زجر می‌کشند. آن‌ها مدعی شده‌اند که دولت را تحریم‌ کرده‌اند اما در واقع این مردم‌اند که تحریم شده‌اند. بزرگسال‌ها، بچه‌ها و زنان تحریم شده‌اند و ما قطعا چاره‌ای جز مقاومت نداریم.

وی در پاسخ به سوالی حول محور وعده‌های محقق نشده‌ اروپا در قبال ایران گفت: آن‌ها قول داده‌اند چیزهایی که آماده کرده‌اند در آینده‌ای نزدیک عملیاتی خواهد شد. تا بدین جای کار که به آن‌ها اعتماد کرده‌ایم.

وی افزود: آن‌هایی باید بازخواست شوند که عملیاتی شدن وعده‌های‌شان را تسریع نمی‌کنند. تا بدین جای کار، ایران شکیبایی نشان داده و همچنان بخشی از این توافق بوده است. ایران نباید بازخواست شود که چرا همچنان در توافق باقی مانده است. طرف دیگر که تامل می‌کند باید مورد بازخواست قرار بگیرد.

خرازی در پاسخ به سوال مجری در قبال اتهامات وارده به ایران از طرف فرانسه و دانمارک اظهار کرد: دشمنانی علیه روابط میان ایران و اروپا وجود دارد. ما باور داریم که این‌ها توطئه‌ای علیه روابط عادی میان ایران و کشورهای اروپایی است و امیدواریم که این مسئله ثابت شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «دولت دانمارک اطلاعات خود را از موساد گرفته‌ است»، بیان کرد: این اطلاعات از اسرائیل می‌آید. آن‌ها گفته‌اند که این اطلاعات را به دولت دانمارک داده‌اند؛ اما این‌که می‌گویند یک مرد نروژی عکاسی  کرده، مضحک است. این‌ها همه اتهام است و ربطی به ایران ندارد.

وی در پاسخ به این‌که آیا رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از اعلام تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، همچنان پشت حسن روحانی مانده است؟ اعلام کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دولت حمایت می‌کنند و این را نیز اعلام کرده‌اند. حتی  وقتی برخی در داخل زمانی خواهان استعفا حسن روحانی شدند، ایشان مخالف بودند و گفتند باید در قدرت باقی بماند و تمام تلاشش را برای غلبه بر مشکلات انجام دهد.

خرازی در پاسخ به سوال مجری شبکه فرانسه 24 مبنی بر دلایل حضور نیروهای ایرانی در سوریه و عراق پس از شکست داعش اظهار کرد: یکی از دلایل حضور ما در سوریه و عراق، جنگ داخلی است. حضور ما به دعوت خود آن کشورها انجام گرفته است. دلیل دیگر امنیت ملی ایران است. داعش در شرف تسخیر دمشق و بغداد بود و آن‌ها می‌توانستند به مرز ایران بیایند. پس ما نه تنها به خاطر دولت‌های سوریه و عراق، بلکه به خاطر امنیت ملی خودمان نیز آنجا بوده‌ایم.

وی همچنین در رابطه با روابط ایران با سایر کشورهای منطقه گفت: روابط میان ایرانی‌ها با عراقی‌ها و سوری‌ها و لبنانی‌ها تاریخچه‌ای طولانی دارد. قرن‌هاست که ایرانی‌ها و آن‌ها به یکدیگر نزدیک بوده‌اند. اخیرا در اربعین، دو میلیون ایرانی برای شرکت در این مراسم به عراق سفر کردند و مردم عراق از آن‌ها میزبانی کردند.  پس روابط ایران با عراقی‌ها و همچنین سوری‌ها و لبنانی‌ها دوستانه و معنوی است و این چیزی نیست که با زور به دست بیاید.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر تهدید حزب‌الله برای  رژیم صهیونیستی اظهار کرد: حزب‌الله در حال دفاع از محدوده لبنان است. حزب‌الله‌ همانی بود که اسرائیل را از لبنان بیرون راند. اسرائیل لبنان را تسخیر کرده بود. آن‌ها (حزب‌الله) حق آن را دارند که با اشغال مقابله کنند و با اشغال‌کنندگان بجنگند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین گفت: ایران از لحاظ سیاسی از حوثی‌ها حمایت می‌کند؛ چراکه آن‌ها تنها به دنبال جایی در دولت آینده خود هستند.

خرازی در پاسخ به سوال مجری که پرسید آیا ایران از مذاکرات صلح حمایت می‌کند؟، پاسخ داد: ما قطعا از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم. ما با برخی از کشورهای اروپایی بر سر مسئله یمن در حال همکاری هستیم اما متاسفانه عربستان سعودی همکاری نمی‌کند.

وی در رابطه با کمک مالی عربستان به منافقین و دسیسه‌چینی سعودی‌ها برای ترور مقامات ارشد ایرانی و برهم زدن اقتصاد جمهوری اسلامی ابراز کرد: این مسائل عجیب نیست. عربستان سعودی همیشه حامی تروریسم و آن‌هایی که خواهان کشتن ایرانی‌ها هستند، بوده است. این ذهنیت و ذات آن‌هاست.

وی در پاسخ به رغبت ایران برای مذاکره با سعودی‌ها اعلام کرد: قطعا ما همیشه مایل به مذاکره با عربستان و سایر کشورها برای بهبود شرایط منطقه بوده‌ایم.

خرازی در ادامه با اشاره به وخامت اوضاع در منطقه افزود: تنها با مذاکره کشورهای کلیدی خاورمیانه می‌توان به شرایط بهتر دست یافت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد  حقوق بشر و وضعیت دوتابعیتی‌ها در ایران گفت: هر کشوری دشمنان خود را دارد و کسانی هستند که مرتکب جرم می‌شوند. در فرانسه نیز آن‌ها را دستگیر و محاکمه می‌کنند. در ایران نیز این‌چنین است.: قوه قضاییه پرونده این  اشخاص را رسیدگی می‌کند؛ اما اگر مسئله امنیت ملی مطرح باشد، دولت این حق را دارد که اقدام و این اشخاص را محاکمه کند و دریابد که مشکل این اشخاص چیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.