این رسانه عرب زبان ادامه داد: دستاوردهای نسبی که حزب دموکرات آمریکا در انتخابات اخیر به دست آورد، برای سرکوب یا محدود نمودن استبداد ترامپ کافی نیست. شاید برخی برنامه ها و سیاست های او را به تاخیر اندازد، اما این مساله برای مقابله واقعی با سرمایه داری جدید یا مهیا کردن مرحله پیش رو برای تغیری جدی، کفایت نمی کند.

نقشه پراکندگی جمعیتی نمایندگان، مطابق انتظار پیش رفت: مناطقی که از تراکم جمعیتی زیادی برخوردار بودند، سهم مستقیمی در نتایج مجلس نمایندگان داشتند. در حالی که مناطق روستایی و دارای تراکم جمعیتی پایین، به نمایندگان جمهوری خواه رای دادند.

در این میان، اعضای حزب دموکرات همچنان در حال فرستادن پیامهای تهدید به همتایانشان در کنگره هستند و از بازگشایی تحقیقات در مورد پرونده های مالیاتی و قضایی ترامپ صحبت می کنند، تا طوفانی را به راه اندازند که باعث فلج کردن حرکت جمهوری خواهان شود. اما مجلس نمایندگان نمی تواند به سادگی از محاکمه ترامپ و عزل او صحبت کند؛ چرا که این اقدام نیازمند یک سوم اراء اعضای مجلس است.

سلاح تحقیقات، دو لبه است؛ به این دلیل که هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه می توانند از آن علیه دیگری استفاده کنند؛ بویژه انکه ترکیب و ساختار وزارت دادگستری و دفتر تحقیقات فدرالی، تحت سیطره ترامپ هستند.

این در حالی است که قدرت اجرایی در آمریکا در دست ترامپ است و این بخش، نیازی به مشورت با کنگره ندارد. رئیس جمهور آمریکا تمایل زیادی به ایجاد تغییراتی در دولت خود دارد، بویژه در منصب وزارت دفاع، که رسانه ها آن را محاصره کرده و به وزیر دفاع آمریکا توصیه می کنند استعفا دهد، تا با کمترین خسارت، از این هیاهو نجات یابد. احتمال دارد تعدیل در این منصب با اغاز سال جدید و هماهنگی کنگره به ساختار جدیدش، صورت گیرد.

یکی از بارزترین سلاح های ترامپ و اثرگذارترین آنها بین طرفدارانش، برانگیختن موج مخالفت با ورود مهاجران به ایالات متحده از طریق مکزیک است؛ که وی آن را خطری بزرگ برای آمریکا می داند و در همین رابطه، از اعزام 5 هزار نیروی مسلح با تجهیزات کامل، برای «حمایت» از مرزهای جنوبی کشورش، خبر داد. به احتمال زیاد ترامپ همچنان به نبش قبر این مساله می پردازد تا به این شکل مخالفت مردمی را با طرف دیگر برانگیزد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.