میانگین رشد موی یک فرد 1.2 الی 3.8 سانتی‌متر در ماه است پس فقط 6 ماه طول می‌کشد تا شما تاثیر مثبت تغذیه درست را بر ‌موهایتان ببینید.

در ضمن تغذیه مناسب نه تنها بر سلامت ‌موهایتان اثر می‌گذارد بلکه در سلامت جسمی‌ نیز تاثیر دارد؛ متن زیر در مورد 7 ماده مغذی است که ‌موها برای سالم ماندن به آنها نیاز دارند.

پروتئین کامل بخورید تا موهایتان رشد کند

مو از کراتین تشکیل شده که خود شامل صد‌ها نوع پروتئین است؛ اگر رژیم‌غذایی که به مقدار کافی پروتئین دارد را رعایت نکنید، موهای‌تان کندتر رشد می‌کند و تار‌های آن نازک‌تر می‌شود، پس می‌توان نتیجه گرفت که موی سالم به وعده اصلی غذایی شما بستگی دارد.

پروتئین حیوانی موجود در گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات، تمام آمینو اسید‌های مورد نیاز بدن که خود قادر به ساختن آن نیست را دارد و به همین دلیل این نوع پروتئین، به پروتئین کامل معروف است. پروتئین‌هایی که کامل نیستند در غلات، حبوبات، مغز‌ها و دانه‌ها یافت می‌شوند. خوشبختانه ترکیب پروتئین‌هایی غیرکامل، با هم آمینو اسید مورد نیاز یک وعده شما را تامین می‌کند.

تاثیر خانواده ویتامین B در رشد موها

ویتامین‌های گروه ب از جمله فولات، بیوتین و ویتامین‌های B6 و B12 برای رشد موها بسیار ضروری هستند، کمبود ویتامین‌های گروه B موجب ریزش، رشد کم، ضعیف و شکننده شدن ‌موهایتان می‌شود، اگر ریزش ‌موهایتان مربوط به کمبود بیوتین باشد، قطعا با مصرف ویتامین مشکلتان حل می‌‌شود، فولات و اسیدفولیک یک کار انجام  می‌دهند اما فرق آن‌ها این است که فولات در مواد غذایی یافت می‌شود اما اسیدفولیک ساخته دست بشر است و در مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها وجود دارد.

تاثیر مصرف آب در پرپشتی موها

مهم‌ترین ماده مورد نیاز بدن آب است، وقتی تشنه هستید فقط دهان‌تان نیست که خشک شده، بلکه ‌موهایتان نیز بی‌آب است؛ بی‌آبی مزمن موجب خشکی پوست و پوسته، پوسته‌شدن کف سر می‌شود.

متاسفانه حمام طولانی مدت، کمکی به این موضوع نمی‌کند، شما باید از درون این تشنگی را برطرف کنید،  پس آب بنوشید، یعنی روزی 8 لیوان آب بنوشید.

تجربه پرپشتی مو با مصرف آهن

آهن، نقش مهمی در روند خون‌سازی دارد و همچنین نقش مهمی در اکسیژن‌رسانی سلول‌های بدن از جمله موها دارد. اگر آهن موجود در رژیم‌غذایی‌ کم باشد؛ به آنمی (کم‌خونی مزمن) مبتلا خواهید شد که یکی از عوارض آن ریزش مو است؛ آهن موجود در گوشت حیوانات راحت‌تر از آهن موجود در پروتئین‌های گیاهی مثل عدس و لوبیا جذب می‌شود.

اگر گیاه‌خوار هستید و به‌دنبال گیاهانی هستید که غنی از آهن هستند، حتما آن‌ها را با میوه یا گیاهی مصرف کنید که میزان قابل توجهی ویتامین C داشته باشد، چون مصرف همزمان آهن و ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد.

کمبود روی و مس عامل ریزش مو

روی و مس برای سلامت مو ضروری هستند؛ بدن ما به فلز روی برای رشد و ترمیم بافت‌ها نیاز دارد و مو هم از این قاعده مستثنا نیست، کمبود روی موجب رشد کم، ریزش موها و شوره سر می‌شود؛ مس جزئی از ملانین است که رنگدانه‌های پوست و مو از آن ساخته می‌شوند.

کمبود مس موجب سفید شدن موها می‌شود، روی و مس برای جذب‌شدن در حین هضم غذا با هم رقابت می‌کنند و باید هر 2 با هم مصرف شوند تا میزان مواد معدنی بدن متعادل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.