یک‌سال قبل در ۴ نوامبر ۲۰۱۷ بن‌سلمان ولیعهد عربستان برنامه‌ ضدفساد اقتصادی را در این کشور اجرا کرد و طی آن حدود ۴۰۰ شاهزاده و میلیاردر معروف سعودی را دستگیر و آنها را در هتلی پنج‌ستاره با نام هتل ریتز کارلتون در شهر ریاض حصر کرد.

بن‌سلمان در گفت‌وگویی که ماه گذشته با بلومبرگ نیوز داشت اعلام کرد که از کل بازداشتی‌های عملیات ریتز فقط ۸ نفر همچنان در حصر به‌ سر می‌برند این درحالی است که روزنامه واشتنگتن‌پست در گزارشی که ۵ نوامبر منتشر کرد نوشت که تعداد این افراد بالاتر است و حدود ۴۵ نفر در هتل ریتز کارلتون در حصر هستند.

اما فعالان حقوق بشر و سایر تحلیگران معتقدند که محمد بن‌سلمان ممکن است برنامه‌هایی را برای آزادکردن تعداد بیشتری از افراد حصرشده داشته باشد تا به تنش‌های بین‌المللی ناشی از قتل روزنامه‌نگار عربستانی جمال خاشقجی که دوم اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشته شد بکاهد.

هتل ریتز کارلتون از منظر بزرگی و زیبایی و به‌خصوص از نظر سیاسی یکی از مهم‌ترین هتل‌های پنج‌ستاره عربستان به‌شمار می‌رود.

این هتل داخل باغی به‌ وسعت ۲۱ هکتار قرار دارد و فضایی به مساحت ۵ هزار و ۷۶۰ مترمربع از این هتل به سالن‌های کنفرانس و سالن‌های بزرگ جشن‌ها و عروسی‌ها اختصاص دارد. هتل ریتز کارلتون دارای ۴۹۲ اتاق و سوییت مهمان است که این تعداد شامل سوییت‌های سلطنتی دو اتاق خوابه و سوییت‌های مدیریتی یک اتاق خوابه هم می‌شود.

باشگاه ورزشی این هتل فقط ویژه آقایان است و استخر آب گرم مسقف که با پنجره‌های سرتاسری چشم‌اندازی از باغ را ارائه می‌دهد در آن قرار دارد. رستوران‌های این هتل هم مجموعه‌ای از معروف‌ترین غذاهای بین‌المللی و آشپزی‌های محلی را ارائه می‌کنند.

این هتل میزبان اجلاس ریاض ۲۰۱۷ بود و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که ماه می ۲۰۱۷ برای شرکت در این اجلاس به عربستان سفر کرده بود در آنجا اقامت کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.