روزنامه نیویورک تایمز به نقل از ۳ منبع مطلع از فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گزارش داد که مدت کودتاهی بعد از کشته شدن وی، یک عضو تیم ترور از طریق تلفن به مافوق خود در عربستان سعودی می‌گوید که به رئیست(که احتمالا محمد بن سلمان باشد) بگو، ماموریت انجام شد.

این گزارش افزود، این فایل صوتی که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا نیز آن را شنیده است، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قویترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی قلمداد می‌شود. 

نیویورک تایمز افزود: در حالیکه اسم محمد بن سلمان در این فایل آورده نمی‌شود اما مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که «رئیست»در این فایل صوتی اشاره به محمد بن سلمان است.

این افراد آشنا به این فایل صوتی می‌گویند، کسی که پشت تلفن حرف می‌زند «ماهر عبدالعزیز مطرب» است که به زبان عربی صحبت می‌کند و یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره است که برای کشتن خاشقچی از ریاض به استانبول رفته بودند. 

مقامات اطلاعاتی ترکیه به مقامات اطلاعاتی آمریکایی گفته‌اند که در اینجا ماهر مطرب به نظر می‌رسد در حال گفتگو با یکی از دستیاران محمد بن سلمان در ریاض است. درحالیکه ترجمه عربی ممکن است کمی متفاوت باشد اما مطرب به فردی که دارد او را آن طرف تلفن مطلع می‌کند میگوید که «کار انجام شد». 

با این حال مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته‌اند که فایل صوتی دلالت محض بر محمد بن سلمان نیست و شواهد غیر قابل انکار علیه وی وجود ندارد. 

این گزارش افزود؛ در بیانیه‌ای که عربستان سعودی روز دوشنبه منتشر کرد هرگونه دخالت محمد بن سلمان در قتل خاشقچی را رد کرده است. در این بیانیه آمده است که ترکیه به عوامل اطلاعاتی سعودی اجازه داده است که فایلهای صوتی را گوش کنند اما در هیچکدام از این فایلها عبارت «به رئیست بگو» شنیده نشده است. 

با این حال نیویورک تایمز می‌گوید که ترکیه ممکن است چندین فایل صوتی مختلف داشته باشد که به صورت گزینشی آن را در اختیار افراد و کشورهای مختلف قرار می‌دهد. 

این گزارش میگوید که سخنگوی سازمان سیا حاضر نشده است در این زمینه اظهار نظر کند.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی چند هفته پیش برای انجام امور اداری به کنسولگری ریاض در استانبول رفت اما در آنجا طبق یک توطئه از پیش طراحی شده به طرز فجیعی به قتل رسید.

مقامات اطلاعاتی ترکیه ضمن متهم کردن مقامات رده بالای سعودی به دست داشتن در این قتل پس از چند هفته اعلام کردند که جسد وی در اسید حل شده است و چیزی از ان باقی نمانده است. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یک شنبه اعلام کرد که فایل صوتی را در اختیار چند کشور قرار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.