عباسعلی کدخدایی شامگاه دوشنبه در برنامه بدون توقف شبکه سه در گفت وگو با شماری از دانشجویان رشته حقوق افزود: قانون اساسی در اصل ۹۹ گفته نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است و چیز دیگری هم نگفته است. نگفته است که بروید قوه قضاییه شکایت کنید یا مرجع دیگری یا مجمع تشخیص.

کدخدایی ادامه داد: در قانون انتخابات وظایف نظارت و وظایف اجرایی را به تفصیل تعیین شده است. قانون انتخابات مجلس، خبرگان رهبری ، ریاست جمهوری و همه پرسی را مشخص کرده است که همه اینها یک قانون عادی دیگری را هم در کنار خود دارد که جزییات را بیان کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قوانین آمده است که نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است که با این شکل و از این طریق انجام می شود، ممکن است فردا در قانون بیاید که شورای نگهبان نباشد به طور قطع ما مدعی نمی شویم که چرا به شورای نگهبان چنین اختیاری را نمی دهید. بنابراین اگر قانون، نهاد بالادستی را فرض کند قطعا شورای نگهبان مدعی نخواهد شد. اما الان آنچه که وجه مشترک ما است پذیرش قانون اساسی و قوانین عادی است.

وی افزود: در قانون عادی وظایف شورای نگهبان ، نهادهای نظارتی وابسته به شورای نگهبان همه مشخص شده است. گاهی اوقات می گوییم چرا مرجع دیگری نیست، چون که قانون گذار چنین مرجعی را پیش بینی نکرده است.

** ما هم به قانون انتخابات اعتراض داریم

کدخدایی ادامه داد: الان هم براساس همین قوانین شورای نگهبان انتخابات را نظارت می کند. اگر من اعتراض دارم که البته خود ما هم به قانون انتخابات اعتراض داریم والان هم پیگیر هستیم و به مجلس فشار می آوریم که این قانون انتخابات را اصلاح کنید چرا که ما نمی توانیم ظرف ۵۰ روز ۱۲ هزار نفر را بررسی صلاحیت کنیم. نمی توانیم ظرف ۷۰ روز که البته ۷۰ روز زمان کل انتخابات است که در واقع ۲۵ تا ۳۰ روز، صلاحیت هزار و ۲۰۰ نفر را را برای انتخابات بررسی کنیم.

** احزاب باید نظارت کنند

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در نظام های دیگر احزاب این کار را انجام می دهند در واقع احزاب کار نظارت را انجام می دهند که در کشور ما وجود ندارد بنابراین بحث نظارت را به شورای نگهبان واگذار کردند.

وی گفت: در قانون اساسی و قانون عادی گفته است که حرف شورای نگهبان پایان بخش مطلب است البته در وظایف نظارتی .

نظارت چندین مرحله دارد، نظارت حوزه انتخابیه ، نظارت استان، نظارت هیات مرکزی که بعد از این چند مرحله به شورای نگهبان می آید . آن مرحله تجدیدنظر که در اصطلاح حوزه قضاییه داریم در اینجا هم است.

وی ادامه داد: ممکن است من خوانده یا خواهان با نظر رییس دادگاه اختلاف نظر داشته باشم، قانون کدام را معتبر می شمارد نظر مرجع را یعنی دادگستری، قاضی ، شورای نگهبان و هیات نظارت را. بنابراین نظارت استصوابی نظارت قانونی است یعنی نظارتی که قانون وضع کرده است. نظارتی که قانون اساسی و قانون عادی بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.

** سیاسی کاری

کدخدایی در پاسخ به سوالی که شورای نگهبان متاثر از یک فرد است، گفت: از کجا این حرف را می زنید آیا مصداقی دارید. اگر می خواهید بگویید که شورای نگهبان سیاسی کار می کند باید بگویید که شورای نگهبان همه افراد یک جناح را مثلا تایید نکرده است و جناح دیگر را تایید کرده است.؟ اگر این گونه بگویید شاید بتوانم قانع شوم.

** رد صلاحیت

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر می خواهید بگویید نظارت این شورای سیاسی و یا جناحی باید مصداق روشنی را بگویید و مصداقی که می گویید شورای نگهبان دلایل کافی بر عدم تایید آن نداشته باشد.

وی افزود: زمانی است که شما افراد زیادی را اسم می آورید که ما هم دلیل داریم و می توانیم آن را مطرح کنیم که البته اگر از آن فرد اجازه بگیریم یا آن فرد به شورای نگهبان بیاید پرونده را باز می کنیم و در اختیار شما هم قرار می دهیم و می گوییم این دلیل عدم تایید صلاحیت است. بنابراین این طور نیست که آقای فلان تایید نشده است پس شورای نگهبان جناحی عمل می کند.

** احکام غیر قابل تفسیر

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره این که مرجعی مثل شورای نگهبان که مرجع قانونی بالایی دارد، باید احکام آن به گونه ای باشد که قابل تفسیر نباشد، گفت: شما حقوقدان هستید. آیا در همه کشورها آرایی که در شورای قانون اساسی فرانسه، دیوان عالی کشور آمریکا، دادگاه قانون اساسی آلمان صادر می شود، همه می پذیرند؟ این گونه نیست عده ای مخالف هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که خیلی از حقوقدانان کشور از احکام شورای نگهبان دفاع نمی کنند، گفت: همین حقوقدانانی که می گویید یک مورد را استدلال کنند، بگویند اشتباه بوده است. ممکن است حقوقدانان بیرونی نظری دیگری داشته باشند.

وی افزود: مصوبه ای که به شورای نگهبان ارایه می شود در آنجا باید رای گیری انجام شود که آیا مصوبه مغایر قانون اساسی هست یا نیست یا خلاف موازین شرع هست یا نیست؟ همکاران من در شورای نگهبان در این مورد نظر می دهند بنابراین آن حقوقدانی که بیرون هستند ممکن است خیلی از مسائل را نداند.

**CFT

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: مصوبه CFT که ایراداتی به آن گرفته شد، ممکن است شما بگویید که این ایرادات از نظر من درست نیست ، اشکالی هم ندارد به عنوان یک حقوقدان می توانید این صحبت را بکنید و شورای نگهبان هم از این جهت نگرانی ندارد که کسی بیاید بگوید این اصل قانون اساسی که مطرح کردید محل ایراد نبود.

وی گفت: شورای نگهبان بحث کرده است و رای گرفته که نمی توانیم آن رای را اعلام نکنیم چرا که این یک نوع خیانت است که رایی که در شورای نگهبان داده شد، خلاف آن را اعلام کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا شورای نگهبان در مورد مصوبات قبل از انقلاب هم اظهار نظر می کند، گفت: نسبت به مصوبات قبل از انقلاب هرگاه که مصوبه ای در دستور کار قرار بگیرد در مورد آن اظهار نظر صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که چرا شورای نگهبان متاثر از یک جریان خاص است ،گفت: این را شما حس می کنید که کاملا سیاسی است. به من مصداق بدهید.

سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به این که چرا برای عضویت در شورای نگهبان محدودیت زمانی و دوره تعیین نمی شود، گفت: این خیلی خوب است. من هم از این مورد استقبال می کنم. البته این از ابتدا در نظر گرفته نشده است اما اگر اینطور باشد من هم موافقم اما مانند نمایندگان مجلس محدودیتی ندارند. بنابراین پیشنهاد خوبی است اگر قانون زمانی این مطلب را وضع کرد ما هم تابع آن هستیم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در باره این که نظارت بر انتخاباب شورای نگهبان در خیلی جاها دیده نمی شود، گفت: در اصل ۹۹ قانون اساسی ما نظارت بر شورای شهر را نداریم. در اصل ۹۹ نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و همه پرسی ها آمده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.