در این گزارش آمده است: نخستین تحریم های آمریکا علیه ایران در ماه اگوست ( اردیبهشت) و دومین مرحله در ۱۴ آبان اجرایی شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با این وجود اعلام کرد ما به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد.
اکنون بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی این پرسش را مطرح می کنند که آیا روحانی می تواند این وعده خود را عملی کند؟
سامی بوخلیفه خبرنگار بخش بین الملل رادیو بین المللی فرانسه در این باره می گوید: قطعا همین گونه ( ادامه فروش نفت) است.
ایرانی ها از طریق کانال های متعددی می توانند چنین کاری انجام دهند. آنها در گذشته هم چنین کاری کرده اند. به طور قطع ایران می تواند از طریق کانال های گوناگون به فروش نفت خود ادامه دهد. 
در وهله نخست کانال های قانونی وجود دارد از این منظر که آمریکا به هشت کشور برای خرید نفت از ایران معافیت داده که چین یکی از خریداران عمده نفت ایران در این فهرست قرار دارد. 
برای شش ماه آینده ایران می تواند به صادارت نفتی خود به چین ادامه دهد.جنگی تجاری و اقتصادی میان واشنگتن و پکن شکل گرفته است. باید دید آیا چین تسلیم قوانین و تحریم های آمریکا خواهد شد؟ 
وی خاطر نشان کرد: ایران با روسیه هم روابط خوبی دارد اما مسکو نیز در بخش های دیگر با تحریم های آمریکا رو به روست و باید دید در چنین شرایطی چه تدابیری اتخاذ خواهد کرد. 
مکانیسم دیگری مانند برنامه اروپا هم وجود دارد که می تواند به ایران اجازه ادامه صادرات نفتی را بدهد.
به طور قطع ساز و کار اروپا هم اجازه صادرات نفتی ایران به یک کشور اروپایی مانند اسپانیا را خواهد داد و تهران از درآمد حاصل از فروش نفت، برای خرید مواد غذایی و مواد صنعتی استفاده می کند.
وی خاطر نشان کرد: در واردات مواد اولیه نیز راه های زیادی برای دور زدن تحریم وجود دارد . ایران از طریق امارات عربی متحده و دوبی مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کند. 
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه دیگر کشورهای امضا کننده این توافق ضمن محکوم کردن خروج واشنگتن، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند. 
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یکجانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی، به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت. 
تحریم هایی که آمریکا هفته گذشته به صورت یکجانبه علیه ملت ایران اعلام کرد، از مدت ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده؛ تا جائی که ترامپ مجبور شده از برخی از آنها عقب نشینی کند؛ او روز گذشته مجبور شد دست کم 8 کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند که بیانگر شکست این تحریم هاست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.