اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) در جمع مدیران شهر آبادان با بیان اینکه آمریکایی ها با بی اخلاقی تلاش کرده اند تا با تحریم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم ایران نظیر دارو برای کشور مشکل ایجاد کنند، تصریح کرد: این یک واقعیت است که دشمن به ویژه دشمنان مستکبری نظیر آمریکا تنها با ایستادگی متوقف خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ملت ایران اهل گفتگو و تعامل قائل به رعایت حق و عدالت و معتقد به استدلال و منطق بوده و هست، گفت: مردم ایران در جریان مذاکرات هسته ای و تحریم های آمریکا پیروز دنیای اخلاق و سیاست شده اند زیرا تنها رژیم صهیونیستی و چند کشور محدود از سیاست های آمریکا حمایت کرده اند و اکثریت کشورهای جهان حتی کشورهای صاحب حق وتو به پایبندی دولت و ملت ایران به قواعد بین المللی و تعهدات خود رای دادند.

وی با تبیین رفتارهای ناجوانمردانه آمریکا و سیاست های آنها در تحریم کشورمان گفت: برخی ها تصور می کردند با این محدودیت ها ایران خفه خواهد شد و کارش تمام می شود اما امروز و در پی به اتمام رسیدن دو دوره تحریمی آنان مشخص شد که آمریکایی ها در به صفر رساندن فروش نفت ایران ناکام مانده اند و ما به هر میزان که نیاز داشتین صادرات انجام دادیم.

جهانگیری افزود: حتی کشورهایی که خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند توسط خود آمریکایی ها از قانون منع خرید مستثنی شدند. در تجارت خارجی نیز ما بدون وقفه در حال صادرات و واردات کالا و محصولات مورد نیاز هستیم چنانچه خللی در جریان داد و ستد کشور ایجاد شده بود حتما مردم آبادان و خرمشهر نیز که شاهد مبادلات تجاری هستند می توانستند این اختلال را مشاهده کنند اما این گونه نشد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ما در جابه جایی و نقل و انتقال پول نیز با مشکل مواجه نشده ایم زیرا ایران کشوری بزرگ در منطقه و جزو ۲۰ اقتصاد برتر جهان است و نمی توان چنین کشوری را از چرخه اقتصادی جهان کنار گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح طرح آبرسانی غدیر گفت: مردم خرمشهر و آبادان تا پیش از افتتاح این طرح مشکلات زیادی در خصوص آب شرب داشتند اما خوشبختانه با همت وزارت نیرو و مجریان طرح که همگی پای این کار ایستاده اند، بخش زیادی از این مشکل مرتفع شد و در یک سال گذشته به اندازه ۱۰ سال قبل اعتبار به این طرح اختصاص یافت و با کار شبانه روزی و جلسات متعددی که برای آن برگزار شد، خوشبختانه در موعد مقرر کار به نتیجه رسید.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان در مدت یک سال برای این طرح هزینه کرد، افزود: بخش های روستایی نیز به شبکه آبیاری متصل هستند اما هنوز کیفیت بخش روستایی در حد مطلوب نیست که باید با استمرار برنامه ها و پیگیری های جدی این مشکل نیز مرتفع شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برخورداری از آب شرب مناسب حداقل انتظار مردم است که باید تامین شود، خاطر نشان کرد: دولت برای احداث دو سد که باید مانع از ورود آب شور به آب مورد نیاز کشاورزی شود نیز کمک خواهد کرد تا در اسرع وقت احداث این دو سد انجام شود و دغدغه مردم بخصوص کشاورزان که بخشی از محصولات آنان به دلیل آب شور آسیب دیده، مرتفع شود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت پالایشگاه آبادان و ضرورت بازسازی این پالایشگاه خاطر نشان کرد: حدود ۳.۵ میلیارد دلار منابع مالی نیاز است تا این پالایشگاه سرزنده و فعال شود و این موضوع جزو اولویت ها است و حتما از طریق سرمایه گذاری خارجی به انجام خواهد رسید.

جهانگیری افزود: منطقه آزاد اروند تجارت میان ایران و عراق را تسهیل می کند و می تواند در آینده به قطب مهم صنعت و تجارت کشور تبدیل شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت لایروبی اروند و تبدیل آن به مرکز کشتیرانی برای دو کشور ایران و عراق تصریح کرد: خوشبختانه روابط صمیمانه ای میان ایران وعراق وجود دارد و این موضوع باید از طریق مذاکره و پیگیری های مجدانه به نتیجه برسد.

در این جلسه وزیر نیرو، مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان و تعدادی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز مسائل و مشکلات استان بخصوص در حوزه آب و فاضلاب را مطرح کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.