وی در صفحه توییتر خود نوشت: به تازگی از فرانسه برگشتم؛ در جلساتی که با رهبران جهان در این کشور داشتم، موضوعات بسیاری به سرانجام رسید. اشاره به این واقعیت که با آمریکا باید به نحوی منصفانه در زمینه های نظامی و تجاری رفتار شود، کار آسانی نیست؛ امری که تحقق نیافته است.

ترامپ در ادامه این توییت آورد: ما برای محافظت نظامی از کشورهای دیگر سهم بالایی پرداخت می کنیم، صدها میلیارد دلار، برای امتیاز بزرگ از دست دادن صدها میلیارد دلار در زمینه تجاری با همین کشورها. به آنها گفتم که این وضعیت نمی تواند ادامه یابد. به طرز مسخره ای این وضعیت برای آمریکا غیرمنصفانه است و همواره بوده است. مبالغ زیادی پول صرف حمایت از کشورهای دیگر شد و هیچ عایدمان نشد جز زیان و کسری تجاری.

ترامپ در ادامه افزود: اکنون زمان آن است که این کشورهای بسیار ثروتمند یا بهای محافظت بالای نظامی از خود را به آمریکا پرداخت کنند یا از خودشان محافظت به عمل آورند و تجارت نیز باید آزاد و منصفانه باشد.

ترامپ در این توییت ها به حضورش در پاریس برای شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد گرامیداشت پایان جنگ جهانی اول اشاره داشت.

وی به دلیل شرکت نکردن در مراسمی که برای ادای احترام به نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ جهانی اول برگزار شده بود، مورد انتقاد قرار گرفت. 

رئیس جمهوری آمریکا در گردهمایی رهبران جهان در پاریس، به دلیل اتخاذ موضع ملی گرایی، کاملا منزوی بود. سفر ترامپ به فرانسه این مساله را روشن کرد که وی پس از قریب به دو سال زمامداری، چندین دهه موضع سیاست خارجی آمریکا را واژگون کرده و تن متحدان واشنگتن را از این بابت به لرزه درآورده است.

یکی از این متحدان، فرانسه است به طوری که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور هشدار داد که دیو بدسیرتی که جنگ جهانی اول را رقم زد و مسبب مرگ میلیون ها نفر بود، بار دیگر حرکتی رو به جلو دارد.

مکرون جلوی چشمان ترامپ و دیگر رهبران جهان درباره افزایش موج پوپولیسم در آمریکا و اروپا هشدار داد و ملی گرایی را مورد انتقاد شدید قرار داد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز که در گردهمایی پاریس شرکت داشت، خواستار همکاری و مشارکت جهانی شد و گفت که جنگ جهانی اول ثابت کرد که فقدان مصالحه در زمینه سیاسی و دیپلماسی، ممکن است چه پیامدهای فاجعه باری در بر داشته باشد. 

فرانسه، کانون جنگ جهانی اول بود. نقش این کشور در میزبانی از این مراسم بزرگداشت بین المللی، این نکته را برجسته کرد که جهان نباید بار دیگر به ورطه جنگ سقوط کند، همانطور که با جنگ جهانی دوم این اتفاق خیلی سریع و به طرز فاجعه باری رخ داد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.